Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego w Międzyzdrojach

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

INSTRUKCJA PRAWIDŁOWEGO WYPEŁNIENIA DEKLARACJI O WYSOKOŚCI OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI

DZIAŁ I – CHARAKTER NIERUCHOMOŚCI

  • Pozycja 1 – nieruchomość zamieszkała – nieruchomość, na której przebywają osoby fizyczne z zamiarem stałego pobytu, przy czym można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania; potwierdzeniem zamieszkiwania jest zużycie wody na nieruchomości.
  • Pozycja 2 – nieruchomość w części zamieszkała i w części niezamieszkała –  w części niezamieszkała      np. sezonowy wynajem pokoi, lokale usługowe, sklepy, gastronomia, inne.

 

DZIAŁ II – PODSTAWA ZŁOŻENIA DEKLARACJI

  • Kwadrat oznaczony „PIERWSZA DEKLARACJA” należy zaznaczyć składając ją po raz pierwszy. Deklarację, należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.
  • Kwadrat oznaczony „NOWA DEKLARACJA” należy zaznaczyć w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi związanych z zużyciem wody mających wpływ na wysokość opłaty. Deklarację należy złożyć w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym nastąpiła zmiana.
  • Kwadrat oznaczony „KOREKTA DEKLARACJI” zaznacza się w przypadku zmiany danych nie będących podstawą ustalenia należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (np. zmiana nazwiska, adresu korespondencyjnego), a także w przypadku konieczności zmiany uprzednio złożonej deklaracji wynikającej, np. z korekty zaświadczenia o zużyciu wody, błędów rachunkowych i oczywistych pomyłek.
  • Kwadrat oznaczony „WYGAŚNIĘCIE OBOWIĄZKU” zaznacza się w przypadku np. zbycia nieruchomości.

DZIAŁ III – FORMA WŁADANIA NIERUCHOMOŚCIĄ (LOKALEM)

W tej części należy zaznaczyć rodzaj prawa do nieruchomości.

DZIAŁ IV – DANE SKŁADAJĄCEGO DEKLARACJĘ

Należy zaznaczyć pole wyboru w zależności od sposobu użytkowania nieruchomością/ lokalem mieszkalnym przez osobę fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

  • Osoba fizyczna – prawne określenie człowieka w prawie cywilnym, od chwili urodzenia do chwili śmierci, w odróżnieniu od osób prawnych.
  • Osobami prawnymi są np. organizacje społeczne i podmioty gospodarcze, którym obowiązujące prawo przyznaje osobowość prawną i które  mogą być podmiotem praw i obowiązków. Wyznacznikiem posiadania osobowości prawnej jest wpis do Krajowego Rejestru Sądowego. Osobami prawnymi są m.in.: spółki kodeksu handlowego, spółdzielnie, fundacje, stowarzyszenia, itd.
  • Jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej – jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, lecz posiadające na mocy ustawy zdolność prawną. Takimi jednostkami są wspólnoty mieszkaniowe, szkoły, przedszkola, spółki cywilne i spółki osobowe (np. jawne, komandytowe, partnerskie), stowarzyszenia zwykłe, itd.

 

W tej części należy również umieścić dane składającego deklarację oraz identyfikator w postaci:

  • PESEL – w przypadku osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej;
  • NIP – w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą  lub osób prawnych.

W przypadku składania deklaracji przez zarząd spółdzielni mieszkaniowej, w tej części należy umieścić dane spółdzielni oraz w dziale XII opatrzyć podpisami osób upoważnionych do reprezentacji spółdzielni.

W przypadku składania deklaracji przez wspólnotę mieszkaniową, w której powołano zarząd, w tej części należy umieścić dane wspólnoty oraz w dziale XII opatrzyć podpisami – w sytuacji, gdy zarząd jest kilkuosobowy – przynajmniej dwóch członków zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji.

DZIAŁ V -  ADRES NIERUCHOMOŚCI, KTÓREJ DOTYCZY NINIEJSZA DEKLARACJA

W tej części należy wpisać adres nieruchomości położonej na terenie Gminy Międzyzdroje, na której powstają odpady i z której mają być odbierane odpady komunalne.

DZIAŁ VI – ADRES DO KORESPONDENCJI

W tej części należy wpisać adres do korespondencji tylko wtedy jeżeli jest inny niż adres nieruchomości na której powstają odpady i z której mają być odbierane odpady komunalne.

DZIAŁ VII – INFORMACJE PODSTAWOWE

  • Pozycja 1 – opomiarowane zużycie wody z nieruchomości  - dane należy przepisać z dokumentu o rocznym zużyciu wody otrzymanego z Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o. o.
  • Pozycja 2 – nieopomiarowane/z ujęcia własnego zużycie wody z nieruchomości – należy wpisać liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość/ lokal mieszkalny i należy pomnożyć ją przez przeciętną normę zużycia wody 3 m3.

W sytuacji braku jakiegokolwiek opomiarowania zużytej wody na nieruchomości lub gdy na nieruchomości używana jest woda z własnego ujęcia, podstawą ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest przyjmowana przeciętna norma zużycia wody wynosząca 3 m3 miesięcznie na osobę przebywającą na nieruchomości.

W przypadku nabycia nieruchomości podstawą ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, do końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości jest przyjmowana przeciętna norma zużycia wody wynosząca 3 m3 miesięcznie na osobę przebywającą na nieruchomości.

DZIAŁ VIII – NALICZENIE MIESIĘCZNEJ OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI

Należy wpisać średnie miesięczne zużycie wody z działu VII i pomnożyć przez stawkę opłaty określoną Uchwałą Rady Miejskiej w Międzyzdrojach Nr XXVIII/333/20 z dnia 26 listopada 2020 r. w kwocie 7,75 zł.

Przykład

    Średnie miesięczne zużycie wody

                  (z działu VII)                             Stawka opłaty określona Uchwałą (zł)                  Wysokość opłaty za miesiąc (zł)

12,38

X

7,75

=

95,95

 

DZIAŁ IX – INFORMACJE DOTYCZĄCE POSIADANIA KOMPOSTOWNIKA PRZYDOMOWEGO I KOMPOSTOWANIA W NIM BIOODPADÓW STANOWIĄCYCH ODPADY KOMUNALNE

Informacje dotyczą tylko właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi. W przypadku posiadania kompostownika przydomowego i kompostowania w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne należy się podpisać w miejscu wyznaczonym w tym dziale.

W razie stwierdzenia, że właściciel nieruchomości, który złożył informację,

  1. nie posiada kompostownika przydomowego lub
  2. nie kompostuje bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, lub
  3. uniemożliwia wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, lub upoważnionej przez niego osobie dokonanie oględzin nieruchomości, w celu weryfikacji zgodności informacji ze stanem faktycznym

wójt, burmistrz lub prezydent miasta stwierdza, w drodze decyzji, utratę prawa do zwolnienia. Utrata prawa do zwolnienia, następuje od pierwszego dnia miesiąca, w którym stwierdzono wystąpienie co najmniej jednej z przesłanek, o których mowa w pkt 1–3.

Ponowne skorzystanie ze zwolnienia, może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja o utracie prawa do tego zwolnienia stała się ostateczna, i wymaga złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Kto wbrew złożonej informacji, nie posiada kompostownika przydomowego lub nie kompostuje w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne podlega karze grzywny.

DZIAŁ X – NALICZENIE MIESIĘCZNEJ OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI DLA WŁAŚCICIELI  NIERUCHOMOŚCI  ZABUDOWANYCH BUDYNKAMI MIESZKALNYMI JEDNORODZINNYMI, KOMPOSTUJĄCYCH BIOODPADY W KOMPOSTOWNIKU PRZYDOMOWYM

W przypadku oświadczenia o posiadaniu kompostownika przydomowego i kompostowaniu w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne należy wpisać kwotę określone Uchwałą Rady Miejskiej w Międzyzdrojach Nr XXV/293/2020 z dnia 27 sierpnia 2020r. w wysokości 1,24 zł (słownie: jeden złoty 24/100) od i stycznia 2021r. i pomnożyć je przez średnie miesięczne zużycie wody z działu VII. Następnie wysokość opłaty za miesiąc z działu VIII należy pomniejszyć o kwotę zwolnienia.

Przykład

                                                                   Średnie miesięczne zużycie wody

      Kwota zwolnienia określona Uchwałą                             ( z działu VII )                                              Kwota zwolnienia

1,24

X

12,38

=

15,35

 

 

     Wysokość opłaty za miesiąc (zł)

                  (z działu VIII)                                     Kwota zwolnienia (zł)                                Wysokość opłaty za miesiąc (zł)

95,95

-

15,35

=

80,60

 

 

DZIAŁ XI – INFORMACJA O ZAŁĄCZNIKACH

Do deklaracji właściciel nieruchomości obowiązany jest dołączyć:

  • dokument potwierdzający zużycie wody za rok poprzedni, z wyłączeniem wody zużytej na cele ogrodnicze, odrębnie opomiarowanej,
  • kopię uchwały wspólnoty mieszkaniowej w sprawie wyboru zarządu wspólnoty,
  • kopię aktu notarialnego, w którym powierzono lub ustanowiono zarząd nieruchomością wspólną w sytuacji, gdy deklaracja dotyczy nieruchomości zabudowanej budynkami wielolokalowymi i deklaracje składa osoba sprawująca zarząd nieruchomością wspólną na podstawie takiego aktu.

 

DZIAŁ XII – PODPIS OSOBY SKŁADAJĄCEJ DEKLARACJĘ

 

Należy wpisać datę wypełnienia deklaracji oraz czytelny podpis właściciela nieruchomości/ lokalu mieszkalnego.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Magdalena Żołędziewska

Data wytworzenia:
14 gru 2020

Osoba dodająca informacje

Krzysztof Grądz

Data publikacji:
14 gru 2020, godz. 14:14

Osoba aktualizująca informacje

Krzysztof Grądz

Data aktualizacji:
14 gru 2020, godz. 14:14