Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego w Międzyzdrojach

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Pełnomocnictwo do głosowania

Pełnomocnictwo do głosowania

 

Podstawa prawna

 

  1. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy
  2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 lipca 2011 r. w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach: do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, do Parlamentu Europejskiego
    w Rzeczypospolitej Polskiej, do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.

 

Jednostka odpowiedzialna

Wydział Spraw Obywatelskich i Urząd Stanu Cywilnego

pok.321 tel. 913275633

 

Pełnomocnictwo do głosowania

 

Wyborca, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 60 lat oraz wyborca posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności może udzielić pełnomocnictwa do głosowania w jego imieniu (art. 54 § 1 i § 3 ustawy Kodeks wyborczy).

Głosowanie za pośrednictwem pełnomocnika jest wyłączone w przypadku głosowania w obwodach odrębnych (np. w zakładzie leczniczym, domu pomocy społecznej, zakładzie karnym i areszcie śledczym) oraz w obwodach głosowania utworzonych za granicą i na polskich statkach morskich, a także
w przypadku zgłoszenia przez wyborcę zamiaru głosowania korespondencyjnego.

Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania.

Pełnomocnikiem nie mogą być osoby wchodzące w skład obwodowej komisji wyborczej, właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa, a także mężowie zaufania zgłaszani przez komitety wyborcze oraz kandydaci w danych wyborach, a także obserwatorzy społeczni.

Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć od maksymalnie dwóch osób jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek itp.), zstępny (syn, córka, wnuk itp.), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.

 

Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania

 

Akt pełnomocnictwa do głosowania sporządza się na wniosek wyborcy wniesiony do organu, w którym wyborca jest ujęty w obwodzie głosowania właściwym dla adresu zameldowania na pobyt stały lub adresu stałego zamieszkania, najpóźniej w 9 dniu przed dniem wyborów, tj. do 6 października 2023 r.

Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania może być wniesiony ustnie lub na piśmie w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem.

Od 1 września 2023 r. będzie możliwe złożenie wniosku w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, po uwierzytelnieniu tej osoby w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

 

Do wniosku zgodnie z art. 56 § 3 ustawy Kodeks wyborczy załącza się:

  1. kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania (nie dotyczy osób, które najpóźniej w dniu głosowania kończą 60 lat),
  2. kopię dokumentu potwierdzającego pozostawanie wyborcy z osobą, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa, w  stosunku  przysposobienia/opieki/kurateli (załącza się wyłącznie w przypadku, gdy taki stosunek istnieje),
  3. pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem na przyjęcie pełnomocnictwa.

Akt pełnomocnictwa do głosowania jest sporządzany w miejscu zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa  (art. 56 § 5 ustawy Kodeks wyborczy).

Akt pełnomocnictwa do głosowania może być sporządzony na obszarze gminy poza miejscem zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa do głosowania, jeżeli wyborca zwróci się o to we wniosku (art. 56 § 6 ustawy Kodeks wyborczy).

 

Wygaśnięcie pełnomocnictwa

 

Pełnomocnictwo wygasa z mocy prawa w przypadku:

  1. śmierci albo utraty prawa wybierania przez udzielającego pełnomocnictwa lub pełnomocnika,
  2. wejścia pełnomocnika w skład obwodowej komisji wyborczej właściwej dla miejsca zamieszkania wyborcy, gdy pełnomocnik został mężem zaufania lub pełni funkcję obserwatora społecznego,
  3. wcześniejszego osobistego zagłosowania przez wyborcę udzielającego pełnomocnictwa.

 
Wyborca ma prawo cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa do głosowania. Cofnięcie pełnomocnictwa do głosowania następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów, a w przypadku przeprowadzania ponownego głosowania najpóźniej na 2 dni przed dniem ponownego głosowania, stosownego oświadczenia wójtowi gminy (burmistrzowi, prezydentowi miasta), w której sporządzono akt pełnomocnictwa do głosowania, lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.

 

Opłaty

 

Nie pobiera się opłat.

 

 


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
wniosek pełnomocnictwo 0 (PDF, 476.49Kb) 2023-09-11 22:25:02 3
zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa (PDF, 271.76Kb) 2023-09-11 22:25:02 2
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Monika Kalemba

Data wytworzenia:
11 wrz 2023

Osoba dodająca informacje

Marta Trojan

Data publikacji:
11 wrz 2023, godz. 22:25

Osoba aktualizująca informacje

Marta Trojan

Data aktualizacji:
11 wrz 2023, godz. 22:25