Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego w Międzyzdrojach

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół nr 17 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej w dniu 12.08.2008


Protokół Nr 17

z posiedzenie Komisji Rewizyjnej RM w M-jach

w dniu 12.08.08 r.

  1. Rozpoczęcie posiedzenia i stwierdzenie quorum .

Przewodniczący dokonał otwarcia posiedzenia komisji , stwierdzając na podstanie listy obecności quorum , nieobecny - usprawiedliwiony radny Rafał Wolny , spóźnienie zapowiedział Andrzej Kosciukiewicz . Lista obecności stanowi zał. Nr 1 .

2.Przyjęcie zaproponowanego porządku posiedzenia .

W związku z tym , że wpłynęła długo oczekiwana odpowiedź z Samorządowego Kolegium Odwoławczego na skargę pani Ireny Sedery , Przewodniczący Komisji zaproponował wprowadzenie do porządku posiedzenia punktu : Kontynuacja skargi Pani Ireny Sędery na działalność Burmistrza , propozycja poddana pod głosowanie uzyskała 2 głosy .

Całość porządku wraz z wprowadzonym punktem poddano pod głosowanie , za przyjęciem opowiedziało się 2 radnych . Porządek stanowi zał. Nr 2 do protokołu .

  1. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji (8.07.08 r.)

Protokół z posiedzenia w dniu 8 lipca 2008 r. został odczytany , a jego przyjęcie zostało odsunięte w związku z przybyciem na posiedzenie zaproszonych gości .

Przewodniczący zwrócił się z prośbą o dokonanie zmiany w porządku poprzez wymianę punktów 4 na 5 , uzyskując akceptację .

  1. Rozpatrzenie skargi radnego Jana Burzyńskiego na działalność Burmistrza z dnia 23.07.2003.

W posiedzeniu uczestniczyli zaproszeni goście : radny Jan Burzyński , autor wniesionej skargi , Pani Beata Szymkiewicz , której skarga dotyczy , a która zgłosiła się ze swoją sprawą na dyżuru radnego Jana Burzyńskiego , Prezes MTBS Maur Pilarczyk . Skarga dotyczy lokalu przy ul. Gryfa Pom. 27/1 o którego przydział zwróciła się do Gminy pismem z dnia 13 maja 2002 r. Pani Szymkiewicz . Na swoje pismo nie otrzymała jednak odpowiedzi , a lokal o który zabiegała otrzymała Pani Ewa Kamińska , córka zmarłej Pani Garbicz , zdaniem Pani Szymkiewicz - niesłusznie, osobiście czuje się zlekceważona brakiem odpowiedzi na swoje pismo .

Radny Jan Burzyński , wnoszący skargę również utrzymuje , iż lokal został nieprawnie przyznany Pani Ewie Kamińskiej .

Radna Teresa Purgal po obejrzeniu dokumentacji w tym zakresie wnioskuje , iż pismo w przedmiotowej sprawie nie trafiło na stanowisko pracy , gdyż brakuje na nim potwierdzenia wpływu i stosownej dekretacji Burmistrza .

Prezes MTBS zabierając głos w dyskusji , odczytał wyrok sądu znoszący współwłasność małżonków Państwa Kamińskich . W myśl postanowienia sądu całość otrzymuje Pani Kamińska , choć udziały stron w majątku wspólnym wynoszą po ? , Pani Kamińska ma spłacić męża w wysokości 60 tys. zł. . Zatem lokal w myśl takiego postanowienia ma zostać wydany Pani Kamińskiej która , jak twierdzi Pan Pilarczyk , w myśl zapisu art.691 § 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. Kodeksu cywilnego o ochronie praw lokatorów w mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego wstępuje w stosunek najmu lokalu mieszkalnego ,gdyż stale zamieszkiwała w tym lokalu, do chwili śmierci najemcy . Pani Kamińska opiekowała się swoją matka w sposób nie budzący wątpliwości , co potwierdzają zgodnie świadkowie , których oświadczenia znajduje się w aktach sprawy . Prezes MTBS zwrócił się w tej sprawie do Gminy pismem z dnia 25.06.2002 r. , nie uzyskawszy odpowiedzi sam podjął decyzję w tej sprawie , na co zezwala jemu ustawa .

Zdaniem radnego Jana Burzyńskiego Prezes nie miał upoważnienia do takiego działania , powinien raz jeszcze zwrócić się do Urzędu z takim zapytaniem , a nie podejmować decyzji .

Prezes Maur Pilarczyk utrzymuje jednak , że miał takie umocowania zagwarantowane zapisami art. 691 Kodeksu cywilnego , co jest usankcjonowane aneksem do umowy podpisanym przez panią Ewę Kamińską - Michalską , Prezesa MTBS oraz Gł. Księgowa MTBS.

Jeśli chodzi o synów Pani Garbicz - głównego najemcy lokalu , nie zostali oni ujęci w aneksie , gdyż chodzi w tym przypadku o zasiedzenie , powiedział Prezes , choć zdaniem radnego Jana Burzyńskiego jest to obejście prawa a aneks ten powinien być unieważniony.

Radna Teresa Purga przedstawiła i odczytała oświadczenie osób , lokatorów domu przy ul. Gryfa Pomorskiego 27 z którego wynika , że takiej opieki Pani Ewa Kamińska nie świadczyła względem swojej matki i nie zamieszkiwała w przedmiotowym lokalu , pomoc taką natomiast świadczyli sąsiedzi tego budynku .

Zdaniem Przewodniczącego Komisji , sprawa ta i sposób jej załatwienia budzi wiele wątpliwości .

Pani Szymkiewicz zapytana o sposób załatwienia sprawy poinformowała , że wniosek mieszkaniowy złożyła w marcu br. na który uzyskała odpowiedź , że mieszkańcy budynku przy ul. Gryfa POM. 27 zostały umieszczone w pierwszej kolejności na liście osób oczekujących na lokal . Zainteresowana miała propozycję mieszkania w budynku przy ul M. C. Skłodowskiej , jednak propozycja ta nie spełniała Jej oczekiwań ze względu na zbyt mały metraż , szczególnie , że mając dziecko niepełnosprawne oraz sprawując opiekę prawną nad niepełnosprawnymi wujkami , powinna dostać odrębne lokale .

Pani Szymkiewicz zapytana o oczekiwania w tej sprawie odpowiedziała , że jest zainteresowana lokalem Nr 1 w budynku przy ul. Gryfa POM. 27 , który przyznano Pani Ewie Kamińskiej - Michalskiej , mając świadomość , że budynek przeznaczony jest do rozbiórki . Zdaniem zainteresowanej ta forma załatwienia sprawy do tego momentu rozwiązałaby sytuację lokalową jej rodziny . Aktualnie zajmuje lokal 12 m bez toalety , chętnie zatem przystanie na takie rozwiązanie , które poprawi jej warunki bytowe .

Obecna na posiedzeniu pani Dagmara Zygan poinformowała , że sprawę tę przejęła do załatwienia po swojej poprzedniczce Pani Magdalenie Kazimierczak , zatem wszelkie dokumenty w tej sprawie są już zarchiwizowane . Na stan aktualny sytuacja wygląda w ten sposób , że Pani Szymczak otrzymała propozycję lokalu w budynku przy ul. C,Skłodowskiej z której nie skorzystała , propozycję przyjął jedynie Pan Łukasz Burzyński , a wszyscy pozostali mieszkańcy tego budynku znajdują się na liście osób oczekujących na lokal mieszkalny , ponieważ budynek ten przeznaczony jest to rozbiórki .

Na pytanie radnej Teresy Purgal jakie były kryteria przyznawana lokali przy ul. C.Skłodowskiej, wobec zarzutów dot. rzetelności przydziału , insp. Dagmara Zygan omówiła procedury związane z przydziałem lokali , lokale były przyznawane , wg kolejności zgodnej z kolejnością na liście osób oczekujących , a lista tworzona jest na podstawie składanych wniosków , które są akceptowane i weryfikowane przez komisję mieszkaniową , natomiast podpisywane przez Burmistrza . Aktualna lista zawiera ok. 50 nazwisk osób oczekujących na lokale mieszkalne . Jeśli chodzi możliwości Gminy , Urząd może zapewnić 44 lokale w nowym budynku , w tym dla rodziny Państwa Szymkiewiczów przewidziane są 4 lokale , gdyż w rodzinie znajdują się 4 osoby niepełnosprawne ( niewidome) .

Radny Jan Burzyński , będący autorem wniesionej skargi poinformował , że może wycofać wniesioną skargę pod warunkiem , że :

- Pani Michalska-Kamińska otrzyma propozycję lokalu w nowo wybudowanym obiekcie przy ul. M.C.Skłodowskiej .

- Pani Szymkiewicz do czasu otrzymania docelowego lokalu w niedługiej przyszłości, przejdzie na lokal po Pani Ewie Michalskiej - Kamińskiej na Gryfa POM.27/1 Zainteresowana ma świadomość , ż lokal ten nie będzie remontowany ze względu na istniejące plany rozbiórkowe budynku i nie będzie wnosiła do Gminy żadnych zastrzeżeń z tego tytułu .

Do czasu sfinalizowania całej zamiany skarga zostanie zawieszona , a później zgodnie z ustaleniami autor skargi wycofa ją .

Komisja zwraca się do Przewodniczącego Rady Miejskiej o wystąpienie do kancelarii prawnej o interpretację prawną zapisów Kodeksu cywilnego - art. 691 § 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów w mieszkaniowym zasobie Gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego w brzmieniu „osoby wymienione w § 1 wstępują w stosunek najmu lokalu mieszkaniowego , jeżeli stale zamieszkiwały z najemcą w tym lokalu do chwili jego śmierci” oraz pojęcia „mieszkanie komunalne” .

Komisja analizując sprawę mieszkaniową Gminy , a szczególnie fakt , że coraz więcej osób domaga się lokali komunalnych , a lista osób oczekujących na mieszkania jest coraz dłuższa pomimo , iż sytuacja mieszkaniowa w Gminie bardzo znacznie się poprawiła i dalej się poprawia , zwróciła uwagę na problem , który należy dogłębnie przeanalizować i dopracować .

WNIOSEK skierowany do Rady Miejskiej za pośrednictwem Przewodniczącego Rady : należy powrócić do uchwały Rady Miejskiej Br XLV/441/06 RM w M-jach w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Międzyzdroje celem jej przeanalizowania i zaostrzenia kryteriów przydziału . W nioski w tej sprawie należy przedłożyć Radzie Miejskiej do zaopiniowania . Przewodniczący poddał pod głosowanie zgłoszone powyżej wnioski , za przyjęciem opowiedziało się 3 radnych .

- Ciąg dalszy punktu 3-

3. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji (8.07.08 r.)

Protokół po odczytaniu i skorygowaniu o błędne zapisy przyjęto jednogłośnie , głosowały 3 osoby .

5.Kontrola z realizacji uchwały RM Nr XVII/158/07 z dnia 17 XI 2007 r.( kontynuacja).

Zagadnienie związane z omawianiem zasad nabywania , zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania uchwały podjętej 27 listopada 2007 r. było omawiane na poprzednim posiedzeniu Komisji Rewizyjnej , dyskusja dotyczyła § 13 „ Wyraża się zgodę na zawieranie umów dzierżawy lub najmu nieruchomości gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy , których przedmiotem jest ta sama nieruchomość

Komisja przeanalizowała wykaz umów , wg załącznika do protokołu , których jest 260 , wobec czego należy odpowiedzieć sobie na pytani , czy Rada ma mieć wgląd w te sprawy , czy raczej pozostawić te sprawy w ramach kompetencji Burmistrza .

Radny Kazimierz Drzewiecki zaproponował również , aby z § 6 wykreślić punkt 3 ppkt c) i wykreślić z ust. 2 ppkt c)

Komisja zapoznała się z wnioskami Komisji RGiB , przyjętymi na posiedzeniu komisji 26.05.2008 r. oraz na sesji 29.05.2008 r. , jednak zapisy protokołów zdaja się być mało czytelne .

STANOWISKO

Do czasu wyjaśnienia wniosków Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu z posiedzenia w dniu 26 maja 2008 r. oraz na sesji 29 maja 2008 r. Komisja zawiesza realizację kontroli uchwały RM Nr XVII/158/07 z dnia 17 XI 2007 r. w sprawie zasad nabywania , zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania , za przyjęciem takiego stanowiska opowiedziało się 3 radnych .

  1. Kontynuacja skargi pani Ireny Sedery na działalność Burmistrza .

Przewodniczący komisji przypomniał kolejność spraw jakie towarzyszyły załatwieniu skargi złożonej na działalność Burmistrza .

Skarga została złożona 11.01.2008 r. do SKO w Szczecinie . Kolegium przesłało skargę zgodnie z kompetencjami Radzie Miejskiej w Międzyzdrojach , skarga wpłynęła 25.01.2008 r. do Rady Miejskiej i skierowana została do rozpatrzenia przez Komisję Rewizyjną .

Komisja spotykała się kilkakrotnie w tej sprawie , a na jednym z ostatnich posiedzeń ustalono ,iż Pani Sędera skieruje wniosek do SKO o stwierdzenie nieważności decyzji , do tego czasu komisja zawiesiła prace w temacie skargi .

Na dzień dzisiejszy mamy decyzję SKO z 14 maja 2008 r. , która orzeka nieważność decyzji wydanej na budowę Panu Roberowi Ligęzie . Decyzja ta świadczy o tym , że komisja może uznać skargę pani Ireny Sedery za zasadną i w takim aspekcie należy przygotować projekt uchwały .

STANOWISKO

Skarga Pani Ireny Sędery na działalność Burmistrza z dnia 11.01.2008 r. zdaniem komisji jest zasadna w związku z czym wnioskuje się do Przewodniczącego Rady o przygotowanie projektu uchwały wraz z uzasadnieniem , za przyjęciem opowiedziało się 3 radnych

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2008 r. Pani Irena Sędera złożyła do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie skargę na Burmistrza Międzyzdrojów .

Zgodnie z właściwościami Wojewoda Zachodniopomorski pismem z dnia 23.01.2008 r. przesłał w/w skargę do Przewodniczącego Rady Miejskiej w Międzyzdrojach w celu jej rozpatrzenia . W dniu 31.01.2008 r. Przewodniczący Rady Miejskiej skierował przedmiotową skargę do rozpatrzenia przez Komisję Rewizyjną , zał. Nr 1 .

Komisja Rewizyjna rozpoczęła pracę nad złożoną skargą na działalność Burmistrza w dniu 19.02.2008 r. W złożonej skardze Pani Irena Sędera zarzuciła Burmistrzowi , jako organowi I instancji szereg nieprawidłowości i łamanie prawa w wydanych czterech decyzjach o warunkach zabudowy wydanych na rzecz Pana Roberta Ligęzy dla inwestycji polegającej na przebudowie , rozbudowie i nadbudowie budynku mieszkalnego , jednorodzinnego , wolnostojącego na działce o numerze geodezyjnym 56, położonej w Międzyzdrojach przy ul. Bukowej 15 ,

w szczególności :

  1. Nagminne lekceważenie zaleceń SKO w Szczecinie zawartych w swoich uchylających decyzjach z dnia 18.01.2006 r. 7.04.2006 r. , 15.11.2006 r.

  2. Bezprawne wydanie ponownej decyzji Burmistrza o warunkach zabudowy z dnia 23.07.2007 r. z powieleniem tych samych błędów merytoryczno-formalnych .

  3. Wielokrotne uchylanie się od zastosowania procedury o ustalenie warunków zabudowy , wynikających z obowiązujących przepisów prawa wskazanych przez SKO.

  4. Nie przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego , zaleconego kilkakrotnie przez SKO .

  5. Nieodpowiedzialne, nieprzemyślane zaburzanie ładu architektonicznego w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego .

Po wysłuchaniu stron , tj. skarżącej , burmistrza , pracowników merytorycznych ,radcy prawnego , w kontekście postanowienia SKO w Szczecinie z dnia 29.11.2007 r. , gdzie odwołanie Pani Sedery od decyzji Nr 26/07 z dnia 23.07.2007 r. , wydanej przez zastępcę Burmistrza z upoważnienia Burmistrza w sprawie ustalenia warunków zabudowy nie zostało uwzględnione z uwagi na niedotrzymanie terminu , Komisja Rewizyjnej uważa , że :

  1. Nie należy skarżącej zamykać drogi odwoławczej , jeżeli są przesłanki o rażącym naruszeniu prawa w aspekcie nieprawdziwych okoliczności i faktów .

  2. Większość stawianych zarzutów jest słuszna . Niezrozumiałym jest fakt , że wytknięte przez SKO błędy i uchybienia nie były w żaden sposób uwzględniane i korygowane .

Wobec powyższego Komisja Rewizyjna postanowiła:

Z chwilą złożenia przez Panią Irene Sęderę wniosku do SKO w Szczecinie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Nr 26/07 o warunkach zabudowy dla Pana Roberta Ligęzy z dnia 23.07.2007 r. , zawiesić skargę do czasu jej rozstrzygnięcia przez organ odwoławczy .

W dniu 14.05.2008 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Szczecinie orzekło stwierdzenie w całości nieważności decyzji Burmistrza Międzyzdrojów z dnia 23.07.2007 r. znak PPZ GP-7331-97/6735/05/06/07 Nr 26/07 o warunkach zabudowy wydanych na rzecz Roberta Ligęzy , zał. Nr 2 .

W dniu 12.08.2008 r. Komisja Rewizyjna na swoim posiedzeniu zakończyła rozpatrywanie w/w skargi kierując do Rady Miejskiej w Międzyzdrojach wniosek o uznanie skargi złożonej przez Panią Irenę Sęderę na działalności Burmistrza Międzyzdrojów za zasadną .

W związku z powyższym proszę o :

        1. Przygotowanie projektu uchwały w tej sprawie i skierowanie pod obrady sesji Rady Miejskiej .

        2. Powiadomienie zainteresowanej z treścią wniosku Komisji Rewizyjnej i terminem planowanej sesji .

  1. Rozpatrzenie bieżącej korespondencji. (brak).

  2. Zapytania i wolne wnioski .

W posiedzeniu komisji uczestniczyła Skarbnik Gminy Pani Agnieszka Francukiewicz która na życzenie komisji zajmowała się zagadnieniem dotyczącym pozyskiwania dodatkowych wpływów do budżetu w aspekcie obciążeń podatkowymi za apartamenty w Gminie , gdyż zagadnienie to nie do końca jest uregulowane . Pani Francukiewicz wyjaśniła , że podstawą do dokonania pomiaru podatku od nieruchomości są dane z Ew. gruntów i budynków , co wynika z art. 21 prawo kartograficzne i geodezyjne .

Prawnicy Urzędu Miejskiego zaopiniowali to w ten sposób , że jeżeli lokal sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jest o wykorzystywany jest na cele mieszkalne , wówczas po złożeniu wniosku oświadczenia można podatnika obciążyć stawką 6,37 zł. , nigdy jednak mieszkalną .

Istnieje pewna forma kontrolna , poinformowała pani Skarbnik poprzez dokonywanie oględzin , ale wymagana jest wówczas zgoda właściciela , co nie zawsze się udaje , a idea przedsięwzięcia również nie jest osiągnięta poprzez działania informacyjne .

W ramach pozyskiwania nowych źródeł dochodu , wysyłano grzecznościowe pisma do osób co do których istnieje domniemanie , że prowadzą wynajem . Częściowo przyniosło to rezultaty , część osób zadeklarowała prowadzony wynajem , ale część nie zareagowała , choć istnieją przypuszczenia co do prowadzonego wynajmu . W razie pewnych wątpliwości organ podatkowy może żądać do zweryfikowania oświadczenia poprzez wezwanie podatnika do wyjaśnienia , wówczas następstwem prawnym może być kontrola podatku na etapie postępowania podatkowego .

Radny Kazimierz Drzewiecki uważa , że komisja powinna wnioskować do Burmistrza o wystąpienie do zarządców wspólnot z informacją , iż istnieje możliwość płacenia podwyższonego podatku za okres faktycznego wynajmu .

Zdaniem komisji sytuacja nie wygląda zatem najlepiej , błąd tkwi w braku spójności pomiędzy zapisami aktów notarialnych , ewidencji gruntów , zatem należy zweryfikować to na etapie otrzymywanych pozwoleń na budowę , pozwoleń na użytkowanie , braku planu zagospodarowania przestrzennego . Należy również zaktualizować zapisy dot. ewidencji gruntów , których rzetelność jest niezbędna do weryfikacji danych o podatniku

STANOWISKO

Komisja Rewizyjna w dalszym ciągu będzie zajmowała się powyższym zagadnieniem , będzie starała się wyjaśnić sprawę poprzez zaciągnięcie opinii specjalistów budownictwa na temat procedury wydawania pozwoleń na użytkowanie oraz w sprawach przeprowadzania kontroli w celu sprawdzenia zgodności ze złożoną deklaracją podatkową i oświadczeniem o prowadzonej działalności gospodarczej .

Stanowisko poddano pod głosowanie , za przyjęciem opowiedziało się 3 radnych .

Komisja na kolejnym spotkaniu zajmie się analizą sprawy dot. firmy ochroniarskiej w Międzyzdrojach , zatrudnionej przez Gminę na okres sezonu letniego .

WNIOSEK

Komisja Rewizyjna zajmie się doraźną kontrolą w zakresie udzielenia zamówienia publicznego dot. Ochrony kompleksowej miasta Międzyzdroje ., za wnioskiem opowiedziało się 3 radnych .

  1. Zakończenie posiedzenia .

Na tym zakończono posiedzenie , Przewodniczący zamknął spotkanie komisji ustalając następne na dzień 21.08.2008 r. o godz. 10.00 .

Protokółowała

M.Nurkowska

Przewodniczący Komisji

Paweł Drzewiecki

6


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mirosława Nurkowska

Data wytworzenia:
12 sie 2008

Osoba dodająca informacje

Marta Trojan

Data publikacji:
02 wrz 2008, godz. 10:46

Osoba aktualizująca informacje

Marta Trojan

Data aktualizacji:
02 wrz 2008, godz. 10:46