Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego w Międzyzdrojach

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół z sesji nr XVII_V


Protokół z XVII Sesji Rady Miejskiej w Międzyzdrojach

odbytej w dniu 27 listopada 2007 r.

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

XVII Sesję Rady Miejskiej otworzył Wiceprzewodniczący RM Michał Sutyła , który został wskazany przez Przewodniczącego RM Romana Pawłowskiego w zastępstwie jego nieobecności ( urlop wypoczynkowy ) .

Na podstawie listy obecności stwierdzono wymagane quorum ( nieobecni usprawiedliwienie radny: Kazimierz Drzewiecki oraz Roman Pawłowski ) , obecnych 10 radnych , spóźnienie zapowiedzieli radni : Beata Kiryluk , Rafał Wolny .

Mateusz Flotyński złożył mandat radnego dnia 16 XI 2007 r.

Lista obecności stanowi zał. Nr 1 i 2 do protokołu .

Wiceprzewodniczący Rady Michał Sutyła poinformował o planowanym pożegnaniu z byłym Zastępcą Burmistrza Bogusławem Tomczykiem , który miał być obecny na sesji, ale z przyczyn osobistych, nie mógł uczestniczyć w sesji. W związku z czym Przewodniczący odczytał życzenia - list pożegnalny do Rady Miejskiej , które zostaną przekazane Panu Bogusławowi Tomczykowi .

Pożegnano również dotychczasowego pracownika Urzędu Miejskiego Panią Mecenas Jolantę Radoman .

  1. Przedstawienie porządku obrad.

Do zaproponowanego porządku posiedzenia radna Teresa Purgal zaproponowała zmianę polegającą na zdjęciu z porządku punktu 6 „ Sprawozdanie Burmistrza z działalności pomiędzy sesjami” . Wniosek swój uzasadniła nieobecnością Burmistrza Leszka Dorosza , który jako jedyny jest zorientowany szczegółowo w sprawach będących przedmiotem działalności pomiędzy sesjami , a Pan Flotyński wszedł w sprawy merytoryczne stosunkowo niedawno .

W powyższej sprawie wypowiedział się mecenas Olech , który stoi na stanowisku , iż jednak należałoby zrealizować ten punkt porządku , skoro takie uwarunkowania są w statucie.

Wiceprzewodniczący przywołując stosowne zapisy § 13.1 statutu Gminy , uzasadnił konieczność pozostawienia tego punktu jako wymogu formalnego . Podkreślił fakt zrozumienia zaistniałej sytuacji , tj. nieobecności Burmistrza i braku wiedzy na aktualnym etapie nowo powołanego Zastępcy Mateusza Foltyńskiego , ale nie chciałby naruszyć formalności w tym zakresie . Zaproponował ograniczenie się do odczytania materiału , bez zadawania pytań .

------------ doszli radni :Beata Kiryluk i Rafał Wolny , stan radnych 12 osób --------------------

Radna Teresa Purgal podtrzymała swój wniosek o wykreślenie z porządku punktu 6 , wobec czego Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie ; za przyjęciem opowiedziało się 6 radnych , przeciwko wnioskowi 1 osoba , wstrzymała się od głosu 1 osoba .

Wiceprzewodniczący ogłaszając wyniki głosowania wyjaśnił , iż wniosek nie przeszedł , w związku z koniecznością uzyskania bezwzględnej większości przy zmianie porządku obrad.

W związku z powyższym poddano pod głosowanie przyjęcie porządku ; za przyjęciem opowiedziało się 8 radnych , wstrzymało się 4 radnych .

Porządek stanowi zał. Nr 3 do protokołu .

  1. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji RM ( 30.10.2007 r. )

Z protokołem zapoznali się radni : Teresa Purgal i Michał Sutyła nie wprowadzając zmian w zapisie merytorycznym.

Wobec czego proponuje się przyjąć protokół bez odczytywania , za przyjęciem głosowało 12 radnych .

  1. Informacja o pracy i bieżącym funkcjonowaniu Związku Celowego Gmin R-XXI( Referuje Prezes Zarządu Antonii Bielida) .

W obradach sesji na zaproszenie uczestniczył Prezes Zarządu Związku Celowego Gmin R-XXI Antonii Bielida, który zreferował zagadnienie oraz odpowiadał na pytania zainteresowanych .

R - XXI rozpoczęło swoją działalność w 2002 . Założycielami było 13 gmin , dzisiaj jest już 28 gmin. W kwietniu przystąpiły dodatkowo Gminy: Międzyzdroje i Wolin . Jesteśmy na etapie zmian w statucie , zgodę muszą wyrazić wszyscy członkowie . Gmina Świnoujście do dzisiaj nie wypracowała jeszcze stanowiska .

Planowane są inwestycje w gospodarce odpadami w ramach programu : Zakład Gospodarki Odpadami w Słajsinie gmina Nowogard . Zakład Gospodarki Odpadami w powiecie drawskim oraz planowana przeładownia odpadów w Świnoujściu lub w Kamieniu Pom. W ramach inwestycji planowana jest kompleksowa gospodarki odpadami komunalnymi . Jest 18 składowisk odpadów na terenie związku . Odpady międzyzdrojskie trafiają do Słajsina . Przepisy nałożyły obowiązek , aby do końca IV br. mieć zintegrowane pozwolenia , ale nie wszystkie spełniają takie wymogi .

Program gospodarki odpadami przewiduje zagospodarowanie odpadów komunalnych (w tym niebezpiecznych). Musimy spełnić terminy w ramach programu: Rok 2010 - zorganizowanie systemu odzysku materiałów, 2013 - obowiązek odzysku surowców wtórnych .

Celowy Związek Gmin przyjął koncepcję budowy zakładów, które są na etapie rozstrzygniętego przetargu na dokumentację pod budowę trzech zakładów ( Słajsino , Drawsko, Świnoujście). Najważniejsza jest inżynieria finansowa . Przyjęto wniosek o przydział środków na zadanie w ramach Funduszu Spójności na kwotę 6 mln euro, pozostała część ( 46 mln zł całość) będzie sfinansowana z Woj. Funduszu Ochrony Środowiska jako udział własny gmin , które będą musiały poręczyć kredyt. Aktualnie trwają uzgodnienia. Harmonogram projektowy przewiduje, że będzie zrobione studium wykonalności, które określi do jakiej wysokości można złożyć wniosek na przydział środków. Po złożeniu dokumentów chcemy otrzymać pozwolenie na budowę i przetarg na wykonawstwo robót budowlanych .

Cena odpadów jest niższa w zależności od tego ile odpadów trafia do jednego operatora .

Realizowany jest program zamykania i rekultywacji starych składowisk . 800-900 tys. zł. Rekultywacja jednego składowiska kształtuje się w wys. 800-900 tys. zł

Jeśli chodzi o selektywną zbiórkę śmieci budowano duże spalarnię odnośnie utylizacji odpadów . Okazuje się , że wprowadzone przez Unię przepisy są niewydolne i przynoszą ogromne starty .

Jest gama odpadów które są nie do zagospodarowania , gdyż nie ma na nie technologii ( szkło, pojemniki po serkach, jogurtach)

Radny Piotr Wójcik poprosił o przedstawienie kalkulacji na śmieci sortowane i niesortowalne, jak to się przedstawia w cenach, gdyż należy to uzmysłowić naszym mieszkańcom .

Odp. Odpady trafiają do Słajsina, cena będzie jedną ze składowych 38 zł , opłata marszałkowska i podatek vat .

Radny Michał Sutyła zapytał o cenę odpadów tzw. surowców wtórnych .

Odp. Nie ma to bezpośredniego wpływu na cenę , jedynie tam gdzie jest w zakładzie linia sortownicza .

Radny Kotwica zapytał czym jest spowodowany tak drastyczny wzrost opłaty marszałkowskiej .

Odp. Ustawodawca określił to w ten sposób , że w gospodarce odpadami robi się interesy , a w ramach tych środków marszałek ma budować zakłady .

Radny Kotwica wobec faktu , że Związek nie będzie w stanie sprostać finansowemu wyzwaniu , zapytał czy zostanie powołana spółka , która będzie operatorem całości ?

Odp. Operatorem będzie tylko i wyłącznie związek ponieważ ustawodawca określił , że aby zrealizować program gospodarkami odpadami musi zrzeszyć organizację z populacją 150 tys. mieszkańców. Jest to podmiot na którym jest budowana infrastruktura . Nie może być powołany żaden inny podmiot .

Pan Kamiński zapytał czy za działkę przeznaczoną pod składowisko , która wynosi 50 ha będzie wprowadzona jakaś odpłatność , co może mieć wpływ na cenę odpadów , czy dojdzie cena za działkę .

Odp. Teren jest przyjęty przez Gminę od agencji rolnej, jest on zapisany w planie na cele publiczne i z tego tytułu nie można pobierać od związku żadnych pieniędzy . Negocjacje dotyczą przejęcia terenu . W ramach umowy jest kontrakt z mieszkańcami, w myśl którego Związek będzie partycypował w rozbudowie infrastruktury wsi, a mieszkańcom udzielona będzie bonifikata na odpady , będą oni przyjmowani do pracy w pierwszej kolejności . W ciągu 5 lat Związek nie będzie ponosił kosztów przejęcia tego terenu, po tym czasie być może będzie miało to jakiś wpływ .

Wiceprzewodniczący udzielił głosu panu Maksymowiczowi, który poinformował, że jest alternatywna koncepcja związana z Recławiem, za którym opowiada się Dziwnów, gdyż ma przekształcone grunty pod taką działalność . Są przeciwnicy i zwolennicy tego rozwiązania , uważa jednak , że jest nieuczciwością zapraszać jedną stronę do rozmów , a pomijać drugą . Jest to zbyt duże ryzyko , aby tak podchodzić do tego problemu. Dlatego uważa , że starostwo silnie lobuje na rzecz Recławia .

Wiceprzewodniczący Sutyła wyjaśnił, że Rada podjęła już uchwałę w tym zakresie, zatem opowiedziała się za taką opcją , ale podejmowała ją na wniosek Burmistrza i przy braku innej dobrej alternatywy.

Pan Prezes wyjaśnił , że związek jest wolnym stowarzyszeniem , po podjęciu uchwały stajemy się członkami . Aktualnie nastąpiła zmiana statutu , materiał zostanie przesłany do poszczególnych gmin celem zaopiniowania . Nie mamy wiedzy na temat , że Recław jest w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami . Jednak Gminy nie są ubezwłasnowolnione , aby nie mogły podejmować decyzji we własnym zakresie. Środki zostały już rozdysponowane, wniosków jest więcej aniżeli możliwości realizacyjnych . Nasz wniosek ma specjalną klauzulę wobec czego nie będzie brał udziału w konkursie , podczas gdy inne będą do tego zobligowane . Jeśli chodzi o cenę , nie będzie to miało żadnego przełożenia .

Przewodniczący obrad podziękował gościowi za udział w spotkaniu .

Zarządzono 5 min. przerwę ………………..

  1. Projekt uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego .

Wiceprzewodniczący Rady poinformował o zrzeczeniu się mandatu przez radnego Mateusza Foltyńskiego z dniem 16 listopada 2007 r. w związku z objęciem stanowiska zastępcy Burmistrza Międzyzdrojów . Pismo w tej sprawie stanowi zał. Nr 4 do protokołu .

STANOWISKA KOMISJI

1. Komisja RGiB (przedstawiała Teresa Purgal ) - pozytywnie 5 głosami

2. Komisje wspólne : Spraw Społecznych oraz GKiOŚ przedstawiała Beata Kiryluk - pozytywnie 4 głosami .

Wiceprzewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały jw. , za przyjęciem opowiedziało się 12 radnych ( stan rady na sali 12 osób )

Uchwała Nr XVII/151/07 stanowi zał. Nr 5 i 6 do protokołu .

Wiceprzewodniczący Rady podziękował byłemu radnemu za współpracę, życząc pomyślności zawodowej Panu Mateuszowi Foltyńskiemu.

  1. Sprawozdanie Burmistrza z działalności pomiędzy sesjami .

Pod nieobecność Burmistrza sprawozdanie z działalności pomiędzy sesjami przedstawił Sekretarz Henryk Nogala , stanowi ono zał. Nr 7 do protokołu .

Radny Wiesław Kotwica podziękował za realizację inwestycji na ul. Dobrej , co stało się możliwe poprzez przeniesienie środków z ulicy Norwida . Zadanie zostało zrealizowane w całości .

Zakres wynikający z realizacji budżetu Gminy zreferowała Pani Wanda Konarzewska Skarbnik Gminy , sprawozdanie stanowi zał. Nr 8 do protokołu .

Inwestycje Gminy zreferował i przedstawił kierownik ITI Tadeusz Konopacki , zał. Nr 9 do protokołu .

Po wysłuchaniu sprawozdań Wiceprzewodniczący poddał pod głosowanie przyjęciem materiału , za przyjęciem opowiedziało się 12 radnych .

  1. Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu i zmian w budżecie na rok 2007 r.

Zagadnienie zreferowała Pani Wanda Konarzewska , która omówiła zaistniałe w projekcie uchwały zmiany .

STANOWISKA KOMISJI

  1. Komisja RGiB zaopiniowała pozytywnie 5 głosami .

  2. Komisje Spraw Społecznych i GKiOŚ zaopiniowały pozytywnie 4 głosami .

W związku z tym , że radni nie wzięli udziału w dyskusji wiceprzewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały , za przyjęciem opowiedziało się 12 radnych .

Uchwała Nr XVII/152/07 stanowi zał. Nr 10 i 11 do protokołu .

  1. Projekt uchwały w sprawie określenie stawek podatku od środków transportowych .

Zagadnienie omówił zastępca Burmistrza pan Mateusz Flotyński , który wprowadził autopoprawkę w podstawie prawnej poprzez dopisanie art. 10 ust. 1

STANOWISKA KOMISJI

  1. Komisja RGiB opiniuje pozytywnie przedłożony projekt uchwały , za przyjęciem 5 radnych

  2. Komisje Spraw Społecznych i GKiOŚ i opowiedziały się pozytywnie 4 głosami .

Wiceprzewodniczący otworzył dyskusję , w związku z brakiem głosów w dyskusji, poddał pod głosowanie wprowadzoną autopoprawkę , za przyjęciem 12 radnych , całość projektu uchwały , za przyjęciem opowiedziało się 12 radnych .

Uchwała Nr XVII/153/07 stanowi zał. Nr 12 i 13 do protokołu .

  1. Projekt uchwały w sprawie wyłapywania bezdomnych zwierząt i dalszego postępowania z tymi zwierzętami .

Zagadnienie referował wiceburmistrz Pan Mateusz Flotyński

STANOWISKA KOMISJI

  1. Komisja RGiB zaopiniowała pozytywnie 5 głosami , zwracając się z prośbą do pani Sulickiej - Scholz , aby zreferowała na sesji zagadnienie , gdyż wiele osób jest tym problemem zainteresowanych .

  2. Komisje SS i GkiOŚ zaopiniowały pozytywnie 4 głosami .

Pani Ewa Sulika-Scholz podkreśliła , że zadaniem własnym Gminy jest opracowanie regulaminu , który został wcześniej przyjęty . Materiał ten zawiera obowiązki właścicieli jeśli chodzi o utrzymanie posiadanych zwierząt . Nie jest jednak dla nikogo tajemnicą , że niejednokrotnie zapominamy o tych powinnościach , psy chodzą bez smyczy , kagańców , nie sprzątamy psich odchodów podczas ich wyprowadzania (tymczasem każdy powinien zaopatrzyć się w torebkę foliową i wyrzucić ją wraz z zawartością do miejskich śmietniczek) Egzekucja tych spraw leży po stronie straży miejskiej .

Pani Sulika-Scholz zwróciła uwagę na długotrwałą procedurę w trakcie załatwiania formalności związanych z możliwością podjęcia tej uchwały , w końcu po wielu zabiegach udało się ją sfinalizować , podpisano porozumienie dot. schroniska oraz zorganizowano w ZOŚ tzw. kojce do chwilowego przetrzymywania psów , które docelowo będą przewożone do schroniska . Pozostał niestety jeszcze problem kotów, ponieważ takiego schroniska jeszcze nie ma .

Wiceprzewodniczący RM otworzył dyskusje , w której udział wzięli :

Radna Teresa Purgal zaprezentowała istniejący w tym zakresie regulamin utrzymania czystości na terenie Miasta i Gminy , zwracając się z prośbą o egzekwowanie istniejących tam zapisów i zachęcając do sięgnięcia po ten materiał dostępny dla mieszkańców w ZOŚ jak również Urzędzie Miejskim.

Wiceprzewodniczący udzielił głosu panu Januszowi Piłatowi, który zwrócił się do Straży Miejskiej o bardziej restrykcyjne podejście do zagadnienia , kolejne upomnienia i nakładanie mandatów być może odniosą skutek .

Pani Julianna Rogowska nawiązała do wzorców szczecińskich odnoście posadowienia na terenie miasta specjalnych śmietniczek na psie odchody wraz z rękawiczkami , które są na wyposażeniu .

Wiceburmistrz widzi konieczność 2-torowego działania: posadowienia śmietniczek ( po dokonaniu zmian do budżetu ) , jak również respektowanie poprzez upomnienie i kary pieniężne nakładane na właścicieli psów .

Projekt uchwały poddano pod głosowanie , za przyjęciem opowiedziało się 12 radnych

Uchwała Nr XVII/154/04 stanowi zał. Nr 14 i 15 do protokołu .

  1. Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VI/45/07 Rady Miejskiej w M-jach z dnia 7 marca 2007 r. w sprawie zatwierdzenia zestawienia przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na rok 2007 .

Pani Ewa Sulika -Scholz wyjaśniała , że chodzi o zmianę klasyfikacji , jest to zmiana kosmetyczna .

STANOWISKA KOMISJI

  1. Komisja RGiB pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały 6 głosami

  2. Komisje SS i GKiOŚ zaopiniowały pozytywnie projekt uchwały 4 głosami

Otwarto dyskusję - brak głosów , zamknięto dyskusję , wobec powyższego poddano pod głosowanie projekt uchwały , za przyjęciem opowiedziało się 12 radnych .

Uchwała Nr XVII/155/07 stanowi zał. Nr 16 i 17 do protokołu .

  1. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Gminy Międzyzdroje .

Zagadnienie referował Wiceburmistrz Flotyński informując, że podwyżka nie jest zbyt wysoka , podniesiona jedynie o stopień inflacji , w zeszłym roku nie było w ogóle podwyżki.

STANOWISKA KOMISJI

  1. Komisja RGiB pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały 6 głosami

  2. Komisje SS i GKiOŚ zaopiniowały pozytywnie projekt uchwały 4 głosami

Przewodniczący otworzył dyskusję .

Kierownik ZOŚ Jerzy Wojtyś dodał , ze podwyżka jest mała 4,96 % . W innych gminach mówi się o podwyżce 6 % albo nawet 50 % . Nasz ekspert Pan Gałabuda zwrócił nam uwagę na to, iż podaliśmy cenę z vat, ale została złożona stosowna autopoprawka .

Kierownik zwrócił się do rady z prośbą o zatwierdzenie przedstawionej propozycji, szczególnie , że jakość naszej wody jest wyśmienita , jak określają najnowsze badania .

Radna Teresa Purgal zwróciła uwagę na niewysoką , prospołeczną podwyżkę , wyartykułowała , że podniesiona kwota wzrośnie netto o 0,10 gr /m 3 , a cena za ścieki 0,14 gr /m 3 ( 3,04 /m3) , natomiast brutto ( 2,25/m 3) , za ścieki (3,25 gr /m3). Łącznie 5,50 /m3

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały, za przyjęciem opowiedziało się 12 radnych .

Uchwała Nr XVII/156/07 stanowi zał. Nr 18 i 19 do protokołu . Materiał zał. Nr 19 a)

12. Projekt uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych .

Zagadnienie referował Wiceburmistrz , który wyraził wątpliwą przyjemność do przedłożenia kolejnej uchwały , która podnosi opłatę dużo znaczniej, bo o 370 % ze względu na to , że wzrosła opłata marszałkowska , która jest niezależna od nas . Cena ta nie była podnoszona od 2004 roku , a śmieci wozimy aż pod Nowogard, co również nie jest bez znaczenia .

STANOWISKA KOMISJI

  1. Komisja RGiB pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały 6 głosami , na posiedzeniu komisji zwrócono się z prośba do kierownika o przekazanie danych na temat segregacji śmieci .

  2. Komisje SS i GKiOŚ zaopiniowały pozytywnie projekt uchwały 4 głosami .

Wiceprzewodniczący otworzył dyskusję w powyższym temacie .

Głos zabrał Kierownik ZOŚ Pan Henryk Kamiński , który wyjaśnił , że opłata wzrosła drastycznie w stosunku do ceny paliwa, co spowodowane jest wzrostem opłaty marszałkowskiej . Zaproponowano selektywna zbiórkę śmieci , aby mieszkańcy nie odczuli tak drastycznej podwyżki , gdyż pozwoli ona na ograniczenie wywozu dotychczasowych pojemników stałych .

Kierownik zaprezentował będące w sprzedaży ZOŚ woski :

- kolor niebieski na papier i makulaturę ,

- kolor żółty - plastik i puszki ,

- kolor zielony - szkło kolorowe,

- kolor biały - szkło bezbarwne ,

- kolor czarny - na odpady komunalne .

Kierownik zademonstrował jak należy przygotować odpady do selektywnej zbiórki : puszkę należy zgnieść , butelki należy zgnieść i zamknąć korek , kartony natomiast należy zgnieść na płasko .

Koszt worka 2.10 zł.

Odpady selektywne odwożone są do Szczecina, pety, makulatura, szkło aż pod Poznań. Aktualnie jesteśmy po rozmowach z Wolinem zatem pety i makulaturę będziemy najprawdopodobniej tam wozili . Od nowego roku będzie przygotowany harmonogram prac z którym mieszkańcy się zapoznają . Kierownik zwrócił się z prośbą o to , aby nie wystawiać worków na chodniki, gdyż wywóz będzie w określonym czasie, a nie pod konkretne oczekiwania .

Kierownik przedstawił topografię miasta jeśli chodzi o rozmieszczenie pojemników na butelki i pety . Wyjaśnił również z czego wynika opłata marszałkowska , obowiązuje ona w całej Polsce, idea jest taka , aby środki te wracały do gmin.

Radny Michał Sutyła uważa, że warto podjąć się segregacji nieczystości ponieważ zmniejszymy tym samym częstotliwość wywozu posiadanych pojemników .

Zdaniem radnego Wiesława Kotwicy regulamin nie jest spójny z uchwałą , gdyż brakuje tam zapisu mówiącego o odpowiedzialności . Obawia się, że spotkamy się z dużym problemem śmieciowym jeśli tak znacznie zostaną podniesione ceny, dlatego wszystko powinno być dopięte i spójne w zapisach . Już dzisiaj wyrzuca się śmieci , najczęściej wielkogabarytowe w sposób niekontrolowany , natomiast z chwilą tak znacznej zwyżki cen możemy się spodziewać dużo większej inwazji w nasze środowisko .

Radny odwołał się do paragrafu 13 regulaminu w myśl którego nie widzi możliwości płacenia za worki, wymaga to najpierw zmiany uchwały , albo zmiany regulaminu . Osobiście rozumie koszty związane z wywozem, paliwem itp. , ale należy uregulować zapisy w taki sposób , aby nikt nam nie zarzucił , że coś robimy bezpłatnie .

----- zarządzono przerwę techniczna celem przeanalizowanie wskazanego problemu ---------

Po przerwie ………….

Wiceburmistrz podziewał za zwrócenie uwagi na nieprawidłowości w zapisach, rozumie konieczność uregulowania zapisów w taki sposób , aby były one spójne , jednak ze względu na aspekt finansowy poprosił o podjęcie projektu uchwały, zobowiązując się do dokonania zmiany w regulaminie , celem dokonania korekty na kolejnej sesji RM .

Radny Wiesław Kotwica dodał, że nie miał na myśli bojkotowania projektu uchwały, osobiście uważa, że należy ją podjąć, natomiast postawi wniosek o zmianę regulaminu .

Radny Rafał Wolny poprosił o wyartykułowanie, co wejdzie w zakres umowy , jak wygląda odbiór zbiórki odpadów niebezpiecznych , co można w ramach istniejącej umowy wywozić z naszych gospodarstw.

Pan Henryk Kamiński poinformował, że liczymy na to, że wprowadzone worki ograniczą ilość wywozów, zminimalizują częstotliwość i dlatego w ślad za tym zostaną zmienione umowy .

Kierownik poinformował również , że w ramach umowy wywożony jest sprzęt elektryczny i wielkogabaryty. Jeżeli ktoś przywiezie do ZOŚ cokolwiek innego istnieje obowiązek odbioru .

Radny Duszyński obawia się, że jeżeli regulamin już obowiązuje, a uchwała zostanie przyjęta to w międzyczasie , ktoś z mieszkańców może zapytać dlaczego ma płacić za worki.

Pan Tadeusz Konopacki wyjaśnił, że jest to raczej gra słów i nie można jednoznacznie powiedzieć , że materiały są niespójne .

Radny Piotr Wójcik podniósł problem niekontrolowanego wysypu śmieci , czy jest wyznaczone jakieś miejsce, które można wykorzystać na wywiezienie własnym transportem np. śmieci przy porządkowaniu komórek i piwnic .

( Jest takie miejsce w Przytorze na wysypisku - poinformował radny Wolny )

Natomiast Henryk Kamiński wyjaśnił , że nie ma takiego miejsca , aby mieszkańcy składali odpady w depozyt , zresztą nie wyobraża sobie , aby tak to mogło funkcjonować . Jeżeli osobiście przywiezie do ZOŚ będzie to odebrane .

Wiceprzewodniczący Michał Sutyła poddał pod głosowanie zgłoszony przez radnego Wiesława Kotwicę wniosek o dokonanie zmiany w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy z 2006 r. ; za wnioskiem opowiedziało się 11 radnych .

Projekt uchwały poddany pod głosowanie uzyskał 11 głosów za przyjęciem .

Uchwała Nr XVII/157/07 stanowi zał. Nr 20 i 21 do protokołu .

--------------- zarządzono 30 min. przerwę -------------------------------------

  1. Projekt uchwały w sprawie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania.

Projekt uchwały powrócił po raz kolejny pod obrady sesji w związku z tym, że nie został on pierwotnie przyjęty .

STANOWISKA KOMISJI

  1. Komisja RGiB pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały 2 głosami , wstrzymały się 4 osoby .

  2. Komisje SS i GKiOŚ zaopiniowały pozytywnie projekt uchwały z jednoczesnym wnioskiem o wykreślenie z rozdz. III § 6.2 pkt b)c) .

Radny Wójcik wyjaśnił, że przedstawiony wniosek ma spowodować, że automatycznie niektóre punkty będą w gestii Rady Miejskiej . Chodzi o to , aby Rada miała jednak wgląd w niektóre sprawy .

Mecenas wyjaśnił , że w paragrafie 6 chodzi o to, że Burmistrz będzie miał sam kompetencję odnośnie sprzedaży, a z chwilą wykreślenia tych punktów Burmistrzowi zostanie jedna kompetencja , wyszczególniona w zapisie a) , a zgoda Rady Miejskiej będzie wymagana we wszystkich pozostałych przypadkach .

Radna Teresa Purgal nawiązała do dyskusji na posiedzeniu komisji, która była dosyć burzliwa. Komisji chodziło o to, aby Burmistrz poszedł na kompromis , poprzez np. określenie kwoty wartościowo, np. od 150 tys. zł. , albo ilościowe , Burmistrz jednak powiedział, że kompromisem jest właśnie ten projekt uchwały , zatem do kompromisu nie doszło, szczególnie - jak Burmistrz podkreślił, działania takie bardzo przedłużają załatwienie sprawy. Wynik głosowania komisji świadczy o tym, że członkowie nie byli jednomyślni , choć wcale to nie znaczy , że Radni nie mają zaufania do Burmistrza .

Zapytała również , czy można wypunktować elementy procedury bez zgody Rady i ze zgodą Rady , może by to wyjaśniło całość zagadnienia .

Wiceburmistrz Flotyński przeanalizował zagadnienie uznając , że w większości są to działki na poprawienie warunków do 45 m2. Często nie ma w nich dostępu do drogi , do mediów , nie można zmusić nikogo do sprzątania takich części. Dlatego lepiej jest to uregulować prawnie i znaleźć właściciela , który będzie tym się tym zajmował , wnosząc stosowane opłaty . Konsultacja z Radą poprzez określenie wartości i wszystkich niezbędnych danych wymaga powołania biegłego , dodatkowego czasu , przedłużającego załatwienie sprawy , a w dodatku nie daje żadnej gwarancji zakupu tej działki .

Osobiści Pan Flotyński zobowiązał się ( jako , że będzie osobiście się tym zajmował ) , że za każdym razem kiedy działki będą przygotowywane do sprzedaży, wykaz który musi być zamieszczony na tablicy 6 tygodni , zostanie przedłożony radnym do wglądu . Uważa bowiem , że pozostawienie takiej kompetencji Burmistrzowi jest jak najbardziej słuszne , tak to bowiem funkcjonuje w wielu gminach , także w Świnoujściu , umożliwia to bowiem szybsze działanie .

Radna Kiryluk zwróciła się z prośbą o obdarzenie zaufaniem Pana Foltyńskiego skoro zapewnia radnych , że będzie o wszystkim informował osobiście Radę .

Pani Edyta Konarzewska odpowiadając na pytanie radnej Teresy Purgal wyjaśniała, że sprzedaż działki już wydzielonej wydłuża się o czas przyjęcia uchwały, natomiast w przypadku sprzedaży i wydzielenia przed projektem to dodatkowo ok. 3 m-ce , zatem istnieje tutaj obawa , że wnioskodawca nie będzie miał pewności jak to zostanie załatwione . Na komisji była mowa o ograniczeniu kompetencji wartościowej , co spowoduje wykonanie wyceny , gdyż takiego szacunku nikt z pracowników nie ma prawa wykonać, a poza tym rodzi to koszty .

Radny W. Kotwica podzielił się refleksją że Burmistrz zarzucając radnym brak zaufania, sam najprawdopodobniej uważa , że radni nie są godni tego , aby z nimi o tym rozmawiać . Zatem można powiedzieć o braku wzajemnego zaufania , a przecież wszyscy mamy wspólne cele, działać na rzecz tego miasta .

Zwrócił również uwagę na bardzo późno przesyłane materiały na sesję, co nie daje możliwości świadomego podejmowania decyzji .

Radny Michał Sutyła przypomniał , że poprzednia uchwała nie została podjęta przez radnych i czemuś to miało służyć. Radni chcieli przyjrzeć się tym zagadnieniom , ale uchwała wróciła prawie w tym samym kształcie, szkoda , że nie można uzyskać żadnego kompromisu w tym zakresie . Tymczasem radni wykazali dobrą wolę, ale jakoś nie widać woli współpracy. Uporządkowałoby to pewne sprawy . Rada działa kolegialnie i woli działać formalnie , a nie chodzić i sprawdzać tablice ogłoszeń śledząc które działki są do sprzedania .

Wiceburmistrz uważa , że organ wykonawczy musi respektować pewne założenia i przepisy , dlatego pewnych rzeczy nie da się przeforsować , zapewnia jednak , że będzie pośrednikiem pomiędzy Radą , poza tym w każdej chwili można zwołać sesję nadzwyczajną , aby czemuś zapobiec , gdyż w innym układzie będzie dużo więcej pracy i dużo więcej spotkań, aby zaopiniować kolejne projekty uchwały .

Radny Wójcik uważa , że tam gdzie są działki wartościowe Rada chciałaby mieć i powinna mieć wgląd w te zagadnienie, tymczasem okazuje się , że nie będzie takiej możliwości w ślad za przedłożoną uchwałą .

Adam Jakubowski stoi na stanowisku , że nie należy ograniczać kompetencji Burmistrza, szczególnie, że są to działki na poprawę warunków, nie są to działki odrębne. Zaproponował zatem wprowadzenie zapisu, że Burmistrz powinien poinformować Radę z chwilą wpłynięcia wniosku .

Wiceburmistrza uważa , że taką autopoprawkę można wprowadzić ustalając moment , kiedy należy to uczynić .

Pan Piłat uważa , że pomysł z określaniem kryteriów nie jest chyba dobrym rozwiązaniem , gdyż organ wykonawczy mając największy ogląd na sytuację ma wiedzę w tym zakresie . Jeżeli jest możliwość, róbmy to z myślą o mieszkańcach , natomiast bawienie się w spotkania i posiedzenia , może jedynie przedłuży termin okres załatwienia w czasie .

Zarządzono przerwę celem omówienia szczegółów ………………..

Po przerwie ustalono , co następuje :

Wiceburmistrz Mateusz Flotyński zaproponował wprowadzenie autopoprawki w paragrafie 6 o treści : o każdym zamiarze sprzedaży nieruchomości zgodnie z ust. 2 lit.b)c) Burmistrz zawiadamia Radę przed poinformowaniem wnioskodawcy o podjętych rozstrzygnięciach .

Wobec powyższego Radny Wójcik, po konsultacji z komisjami wycofał wniosek wspólnych komisji Rady : KSS oraz GKiOŚ

Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie zgłoszoną przez Pana Foltyńskiego autopoprawkę , za przyjęciem opowiedziało się 11 radnych ( jednogłośnie) , wyrażając swoją refleksję , że cieszy możliwość współpracy Rady z organem wykonawczym i ma nadzieję , że organ wykonawczy podejdzie do tego ze zrozumieniem .

Poddano pod głosowanie projekt uchwały wraz z wniesioną autopoprawką , za przyjęciem opowiedziało się 11 radnych .

Uchwała Nr XVII/158/07 stanowi zał. Nr 22 i 23 do protokołu .

  • Projekt uchwały w sprawie rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego .

STANOWISKA KOMISJI

  1. Komisja RGiB opiniuje pozytywnie 6 głosami , zwracając uwagę w rozdz. 3 , paragraf 4 na poprawkę drukarską.

  2. Komisja SS i GKiOŚ opiniuje pozytywnie .

Radny Adam Jakubowski zwrócił również uwagę na podwójne zapisy w punkcie 8 , które należy skorygować .

Należy również poprawić punktację na str.2 , jednak są to tylko błędy pisarskie , które nie wymagają głosowania , w związku z czym Wiceprzewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały, za przyjęciem z autopoprawkami opowiedziało się 12 radnych obecnych na posiedzeniu.

Uchwała Nr XVII/159/07 stanowi zał. Nr 24 i 25 do protokołu .

    1. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie służebności drogowej ( ul. Myśliwska 21 a)

Tytułem wstępu głos zabrała Pani Edyta Konarzewska .

STANOWISKA KOMISJI

  1. Komisja RGiB zaopiniował pozytywnie projekt uchwały , za przyjęciem opowiedziało się 6 radnych

  2. Komisja GKiOŚ i SS opowiedziały się pozytywnie za przyjęciem , głosowało 4 radnych .

Wiceprzewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały , za przyjęciem opowiedziało się 12 radnych obecnych na posiedzeniu .

Uchwała Nr XVII/159/07 stanowi zał. nr 26 i 27 do protokołu .

    1. Projekt uchwały w sprawie wyrażenie zgody na sprzedaż nieruchomości ( Gryfa Pomorskiego 25).

Zagadnienie referował Wiceburmistrz Flotyński.

STANOWISKO KOMISJI

  1. Komisja RGiB opiniuje pozytywnie projekt uchwały , za przyjęciem opowiedziało się 5 radnych , wstrzymała się 1 osoba .

  2. Komisja SS i GKiOŚ opiniuje pozytywnie projekt uchwały, za przyjęciem opowiedziało się 2 radnych , przeciwko przyjęciu były 2 osoby .

Przewodniczący otworzył dyskusję , w której głos zabrał:

Radny Piotr Wójcik , który wyraził obawę , czy na pewno powinniśmy „ciąć” dużą , atrakcyjną działkę na poszczególne działki , osobiście nie jest przychylny takiemu rozwiązaniu , uważa bowiem , że dużo korzystniej można sprzedać jednak dużą działkę .

Pani Edyta Konarzewska wyjaśniła , że podział terenu na 19 działek był sugerowany przez istniejących tam dzierżawców .Wydzielono dwie działki będące przedmiotem uchwały (targowisko i dojazd), proponowane do zbycia w trybie przetargu nieograniczonego wraz z projektem .

Pan Piłat cieszy się , że coś się będzie działo w zakresie uporządkowania terenu , sprawa miała bowiem początek w poprzedniej kadencji . Obawia się jednak , że możemy nie znaleźć chętnego na kupno działki wraz z projektem .

Pan Flotyński wyjaśnił, że wycenimy działkę i do wyceny dodamy koszt projektu , przekazując uprawnienia . Mamy nadzieję , że nie stracimy na projekcie , jeżeli będzie jeden chętny to nic na tym nie zyskamy , natomiast jeśli będzie więcej chętnych wówczas będzie to możliwe .

Radny Michał Sutyła zapytał o plany związane ze sprzedażą działek .

Pani Konarzewska wyjaśniła, iż do końca września 2008 trwają tam dzierżawy podpisane na mocy wcześniejszych umów . Procedurę należy rozpocząć już wcześniej , koniec roku 2008 , początek 2009 będzie okresem przetargów na przedmiotowe działki .

Wiceprzewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały za przyjęcie opowiedziało się 10 radnych , przeciwko 1 osoba , wstrzymała się od głosu 1 osoba .

Uchwała Nr XVII/161/07 stanowi zał. Nr 28 i 29 do protokołu .

    1. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości (Zwycięstwa 2a).

Tytułem wstępu głos zabrał Wiceburmistrz Mateusz Flotyński wyjaśniając, że jest to atrakcyjna działka w samym centrum, aktualnie jest tam dzierżawca, ale dzierżawa niebawem się kończy , liczymy na to , że uzyskamy za nią dobrą cenę .

STANOWISKO KOMISJI

  1. Komisja RGiB zaopiniowała pozytywnie 6 głosami

  2. Komisje Spraw Społecznych i GKiOŚ - pozytywnie 3 głosami , wstrzymała się 1 osoba

Wiceprzewodniczący otworzył, po czym zamknął dyskusje poddając pod głosowanie projekt uchwały ; za przyjęciem opowiedziało się jednogłośnie 12 radnych .

Uchwała Nr XVII/162/07 stanowi zał. Nr 30 i 31 do protokołu .

    1. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości ( ul. Niepodległości) - projekt uchwały z poprzedniej sesji .

Jest to projekt z poprzedniej sesji , odesłany do ponownych prac komisji .

Wprowadzenia do tematu dokonał Wiceburmistrz informując , że być może zaistniało pewne nieporozumienie , gdyż działka nie nadaje się do indywidualnej sprzedaży , jest potraktowana jako działek na poprawę warunków działki sąsiadującej .

STANOWISKA KOMISJI

  1. Komisja RGiB pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały .

  2. Komisja Spraw Społecznych i GKiOŚ zaopiniowały pozytywnie 4 głosami.

Przewodniczący otworzył po czym zamknął dyskusję poddając pod głosowanie projekt uchwały ,za przyjęciem opowiedziało się jednogłośnie 12 radnych obecnych na posiedzeniu .

Uchwała Nr XVII/163/07 stanowi zał. Nr 32 i 33 do protokołu .

    1. Projekt uchwały w sprawie nadania statutu Międzynarodowemu Domowi Kultury w Międzyzdrojach .

Tytułem wstępu głos zabrała obecna na posiedzeniu Dyr. MDK Jadwiga Bober .

STANOWISKA KOMISJI

  1. Komisja RGiB zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały 6 głosami

  2. Komisja Sprawa Społecznych i GKiOŚ opowiedziały się pozytywnie jednogłośnie .

Przewodniczący otworzył po czym zamknął dyskusję poddając pod głosowanie projekt uchwały ,za przyjęciem opowiedziało się jednogłośnie 12 radnych obecnych na posiedzeniu .

Uchwała Nr XVII/164/07 stanowi zał. Nr 34 i 35 do protokołu .

    • Projekt uchwały w sprawie zmian w składzie komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.

Ponieważ pożegnaliśmy Przewodniczącego Komisji Pana Mateusza Foltyńskiego, należy wskazać nowego przewodniczącego komisji .

Pani Teresa Purgal zapytała, czy zapis w ustawie o samorządzie gminnym i w statucie uprawia Radę Miejska do wyłonienia Przewodniczącego Komisji przed uzupełniającymi wyborami do Rady.

Pan Olech odpowiedział , że nie ma jednoznacznej wykładni w tym temacie, dlatego przyjmuje , że może dokonać wyboru przez wyborami , ale nie musi .

Czy zatem nie należy poczekać z dokonaniem takiego wyboru, zapytała Radna Teresa Purgal.

Po wyjaśnieniach mecenas , wycofuje zapytanie .

STANOWISKA KOMISJI

  1. Komisja RGiB zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały, ze wskazaniem radnego Michała Sutyły, propozycja przeszła 5 głosami za i 1 wstrzymującym się .

  2. Komisja Sprawa Społecznych i GKiOŚ uważały , że należy się wstrzymać z dokonaniem wyboru do czasu dokonania wyborów , dlatego takiej propozycji komisja nie podała .

Wiceprzewodniczący Rady po konsultacji z panem mecenasem poddał od głosowanie projekt uchwały w całości. Zgodnie ze statutem komisja wyznacza kandydata na Przewodniczącego komisji, a Rada Miejska odejmuje stosowną decyzje w drodze głosowania na projektem uchwały. Zaproponowano zatem: odwołanie Pana Mateusza Foltyńskiego i powołanie pana Michała Sutyły na stanowisko Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu; za przyjęciem opowiedziało się 11 radnych. Radny Michał Sutyła nie wziął udziału w głosowaniu.

Pan Michał Sutyła zapewnił, że dołoży wszelkich starań, aby komisja miała szerszy zakres prac, gdyż takie jest zapotrzebowanie członków komisji oraz podziękował za wybór i zaufanie .

Uchwała Nr XVII/165/07 stanowi zał. Nr 36 i 37 do protokołu .

  1. Projekt zmian w składzie komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej .

STANOWISKA KOMISJI

  1. Komisja RGiB komisja nie wypracowała stanowiska w tym zakresie, jednak osobiście Radna Teresa Purgal zgłosiła radnego Wiesława Kotwicę .

  2. Komisja Sprawa Społecznych i GKiOŚ nie wypracowała stanowiska w tym zakresie, radna Beata Kiryluk złożyła od siebie kandydaturę pana Rafała Wolnego .

Zgłoszone kandydatury zostały poddane pod głosowanie w porządku alfabetycznym :

- Radny Wiesław Kotwica - wyraził zgodę na kandydowanie ; za przyjęciem opowiedziało się 4 radnych ,

- Radny Rafał Wolny - wyraził zgodę na kandydowanie ; za przyjęciem opowiedziało się 7 radnych .

Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały; za przyjęciem opowiedziało się 11 radnych , wstrzymała się 1 osoba , wobec tego stwierdził , że do składu Komisji Rewizyjnej został przyjęty radny Rafał Wolny .

Uchwała Nr XVII/166/07 stanowi zał. Nr 38 i 39 do protokołu .

----------- wyszli radni Beata Kiryluk oraz Wiesław Kotwica , stan 10 radnych ----------------

  1. Przyjęcie protokołu Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w zakresie wykonania przez Burmistrza Międzyzdrojów upoważnienia udzielonego przez Radę Miejską w § 10 pkt 2 uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Międzyzdroje na 2007 r. z dnia 20 grudnia 2006 r.

Pani Teresa Purgal odczytała protokół komisji, zgłaszając wniosek o ograniczenie się przedstawienia celu kontroli i jej wyników, szczególnie, że na poprzedniej sesji sprawa była już zaanonsowana , wniosek został poddany pod głosowanie , za przyjęciem opowiedziało się 10 radnych . Protokół został przyjęty w wyniku głosowania jednogłośnie , głosowało 10 radnych . Protokół stanowi zał. Nr 40 do protokołu .

  1. Interpelacje radnych .

Interpelacje złożyli Radni

- Piotr Wójcik , zał. Nr 41

- w imieniu nieobecnego Romana Pawłowskiego interpelację odczytał Pan Michał Sutyła , zał. Nr 42 do protokołu.

Odpowiedzi na interpelację zgłosili :

- Pan Adam Jakubowski w spr. nawierzchni i współpracy partnerskiej ,

- Pan Piotr Wójcik w sprawie zmiany organizacji ruchu na ul. Tysiąclecia , uznając , że taka odpowiedź nie satysfakcjonuje radnego , dlatego wyjdzie z inicjatywą uchwałodawczą w tym zakresie .

  1. Zapytania i wolne wnioski.

Radna Teresa Purgal zapytała czy została już odebrana droga 102 , radna oczekuje w tym temacie odpowiedzi na piśmie .

Radny Jan Burzyński zapytał kto prowadził rozbiórkę hangaru ZOŚ i jakie to są koszty , osobiście uważa , że ZOŚ zrobiłby to dużo taniej.

Radny Duszyński zapytał kto ma dojście do skrzynki energetycznej przy Pomniku Wdzięczności.

Wiceprzewodniczący zapoznał również radnych z korespondencją , która trafiła do biura Rady Miejskiej .

- Odpowiedź pana Łętkowskiego ,

- Statut ZGWW

- Pismo w sprawie dzierżawy „Sceny”,

- Wpłynęło pismo z Urzędu Skarbowego będące analizą oświadczeń majątkowych radnych i niektórych pracowników Urzędu Miejskiego, temat ten będzie przedstawiony szczegółowo na następnej sesji.

- Pismo Stowarzyszenia Handlowców w sprawie powołania spółki ,

- Korespondencja w sprawie wniosku Rady Sołeckiej Wisełki dot. procedury przyłączenia się do Międzyzdrojów, prośba o zastanowienie się nad wizją tego tematu .

  1. Zakończenie sesji .

Na tym Wiceprzewodniczący zakończył XVIII obrady Sesji Rady Miejskiej dziękując wszystkim za udział .

Na tym protokół zakończono .

Protokołowała :

M.Nurkowska

Wiceprzewodniczący Rady

Michał Sutyła

12


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mirosława Nurkowska

Data wytworzenia:
27 lis 2007

Osoba dodająca informacje

Marta Trojan

Data publikacji:
20 gru 2007, godz. 10:56

Osoba aktualizująca informacje

Marta Trojan

Data aktualizacji:
20 gru 2007, godz. 10:57