Protokół z sesji nr XX_V
Protokół z XX Sesji Rady Miejskiej w Międzyzdrojach
odbytej w dniu 13 marca 2008 r.
Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
Przewodniczący otworzył XX Sesję RM, która odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Międzyzdrojach o godz. 9.00.
Na podstawie listy obecności stwierdził wymagane quorum; obecnych 12 radnych, spóźnienie zapowiedzieli: Mateusz Bobek, Beata Kiryluk ( stan rady 14 osób).
Lista obecności radnych i gości stanowi zał. Nr 1 i 2 do protokołu.
Przedstawienie porządku obrad.
Wprowadzono następujące zmiany do porządku sesji ( zaproponował Przewodniczący Rady):
- skreślić punkt 23 dot. planu pracy komisji SS ze względu na zmianę statutu, która rozwiązuje dotychczasowe komisje: Komisję Spraw Społecznych i Komisję Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, wprowadzając w ich miejsce Komisję Spraw Komunalnych i Społecznych; propozycja poddana pod głosowanie uzyskała poparcie 12 radnych .
- skreślić punkt 24 dot. planu pracy komisji GKiOŚ jw. , propozycja poddana pod głosowanie uzyskała 12 radnych ,
- punkt 20 dot. uzupełnienia komisji RGiB ( Adam Wróbel) proponuje się przenieść na poz.5 po ślubowaniu radnego Janusza Piłata , za przyjęciem 9 radnych , przeciwko 2 radnych, wstrzymała się od głosu 1 osoba .
- punkt 21 dot. uzupełnienia komisji RGiB ( Janusz Piłat ) proponuje się przenieść na poz.6 po uzupełnieniu komisji RGB (Adam Wróbel), za przyjęciem 10 radnych , przeciwko 1 radny, wstrzymała się od głosu 1 osoba .
- wprowadzić do porządku punkt dot. prezentacji firmy Polo Market po punkcie statut Gminy; za przyjęciem 13 radnych .
- Burmistrz wnioskował o wprowadzenie do porządku sesji punktu „ zaciągnięcie pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej” ; za przyjęciem 13 radnych .
- wniosek radnego Adama Jakubowskiego, odnośnie uzupełnienia składu Komisji RGiB o Janusza Piłata umieścić po ślubowaniu radnego; za wnioskiem opowiedziały się 3 osoby , przeciwko 9 osób , wniosek nie przeszedł.
----------------- doszła radna Beata Kiryluk , stan 13 radnych -------------------------
Przewodniczący odczytał całość porządku , wg przegłosowanych powyżej zmian do porządku, po czym poddał pod głosowanie cały porządek , za przyjęciem opowiedziało się 12 radnych , wstrzymała się 1 osoba .
Porządek stanowi zał. Nr 3 do protokołu .
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji RM ( 5.02.2008 r. )
Z protokołem zapoznali się radny Michał Sutyła i Piotr Wójcik , naniesiono drobne uwagi . Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu bez odczytywania, za przyjęciem opowiedziało się 13 radnych .
Złożenie ślubowania przez Janusza Piłata .
Przewodniczący poinformował wszystkich , że w związku z rezygnacją z mandatu Mateusza Flotyńskiego ,( przeszedł na stanowisko wiceburmistrza Międzyzdrojów) , odbyły się wybory uzupełniającego na to miejsce w Radzie . W wyniku tych wyborów z wynikiem bardzo dobrym wszedł do Rady Janusz Piłat, który na dzisiejszej sesji złoży ślubowanie .
Przewodniczący Rady odczytał rotę ślubowania określoną zapisem w ustawie z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( art. 23 a ust. 1 ) o treści „ Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności gminy , działać zawsze zgodnie z prawem oraz interesami gminy i jej mieszkańców , godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców , troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań gminy „ , po wysłuchaniu Janusz Piłat odpowiedział „ślubuję” .
Pogratulowano radnemu wyboru dokonanego w wyborach uzupełniających w dniu 24 lutego 2008 r. , zał. Nr 3a)
Radny Janusz Piłat podziękował za miłe przyjęcie , ma nadzieję , że jego praca przyczyni się do rozwoju miasta , co sprawi , że nasze miasto będzie kwitło .
------------------ stan rady 14 osób -----------------------
Projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składu Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu ( Adam Wróbel).
Przewodniczący przypomniał , że w wyniku głosowana na poprzedniej sesji radny Adam Wróbel nie dostał się do komisji RGiB . Ponieważ jednak podtrzymuje chęć przynależności do Komisji RGiB , sprawa wraca zatem ponownie .
STANOWISKO KOMISJI
Komisja RGiB opiniuje pozytywnie przyjęcie projektu uchwały
Komisje Spraw Społecznych i GKiOŚ opowiedziały się pozytywnie .
Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały, za przyjęciem opowiedziało się 11 radnych , przeciwko 1 radny , wstrzymała się 2 osoba .
Uchwała Nr XX/196/08 stanowi zał. nr 4 i 5 do protokołu .
Projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składu komisji Rozwoju Gospodarczego i budżetu ( Janusz Piłat ) .
W związku z wnioskiem radnego Janusza Piłata , zał. Nr 5a , który zdecydował się na udział w pracach komisji RGiB , przedstawiono stanowiska komisji :
1. Komisja RGiB opowiedziała się pozytywnie za projektem uchwały .
2. Komisja SSi GKiOŚ nie zajęła stanowiska w tej sprawie .
Zamknięto dyskusję , za przyjęciem projektu uchwały opowiedziało się 6 radnych, przeciwko 8 radnych , wstrzymało się 0 osób . Projekt uchwały nie przeszedł , zał. Nr 5 b)
Przewodniczący zarządził 15 min. przerwę ………………….
Po przerwie Przewodniczący poinformował o złożeniu wniosku formalnego dot. zmiany porządku posiedzenia , w miejsce punktu 7 zaproponowano punkt „uzupełnienie składu Komisji GKiOŚ” w związku z tym, że radny Janusz Piłat wyraził akces przynależności do Komisji GKiOŚ .Wniosek poddano pod głosowanie , za przyjęciem opowiedziało się 14 radnych ( jednogłośnie )
Projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składu komisji Rozwoju Gospodarczego i budżetu ( Janusz Piłat ) .
Przewodniczący poinformował o złożonym wniosku , w którym radny deklaruje swój udział w komisji GKiOŚ , wniosek stanowi zał. nr 6 do protokołu .
Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały , za przyjęciem opowiedziało się 12 radnych obecnych na posiedzeniu ( jednogłośnie ).
Uchwała Nr XX/197/08 stanowi zał. Nr 7 i 8 do protokołu .
Sprawozdanie Burmistrza z działalności pomiędzy sesjami .
Sprawozdanie, stanowiące zał. nr 9 do protokołu przedstawił Burmistrz .
PYTANIA :
( radny Kazimierz Drzewiecki ) zapytał o następujące sprawy :
- wyjazd do Tuczna w sprawie środków pomocowych .
Burmistrz :Czekamy na ruch ze strony Urzędu Marszałkowskiego , wnioski są przygotowane w 90 % . Okazuje się , że nie przewiduje się rozpatrywania wniosków w roku 2008 jeśli chodzi o turystykę , zatem większość burmistrzów przeżywa podobne dylematy .Naciski na Marszałka były jednak dosyć mocne i stąd ostatnie informacje są pozytywne , podobno będą aplikowane środki na turystykę .Jak tylko będzie ogłoszony nabór , jesteśmy do tego przygotowani.
- powołanie gminnego zespołu kryzysowego , problem jest ważny , radny zaproponował , aby włączyć straż parku i straż nadleśnictwa do współpracy .
Burmistrz : była mowa o zabezpieczeniu sezonu letniego , temat poruszany na sesji . Chodzi o zagwarantowanie naszego bezpieczeństwa , szczególnie po aktach wandalizmu jaki przeszedł przez Międzyzdroje ostatnimi czasy . Odbędą się stosowne spotkania , które dopiero przed nami , pomysł włączenia do pracy służb parkowych i nadleśnictwa jest dobry , będzie wystosowane pismo w tej sprawie .
- Radny Drzewiecki zwrócił uwagę Burmistrzowi , że w sprawozdaniu zostało pominięte spotkanie z Komisją Rewizyjną , które się odbyło . Burmistrz przeprosił za niedopatrzenie.
----------------------------- doszedł radny M.Bobek , obecnych 15 radnych -----------------
Radny Duszyński zapytał o kino 4 D oraz kawiarnię Chopin.
Burmistrz: jest to lokalizacja w jednej z dwóch galerii przy amfiteatrze , jest to niewielki obiekt .
Jeśli chodzi o kawiarnię będzie ona usytuowana na miejscu wyburzonych garaży w Parku Chopina, odbędzie się przetarg na budowę i wieloletnią dzierżawę .
Sprawozdanie z inwestycji przedstawił Burmistrz, stanowi to zał. Nr 10 do protokołu .
PYTANIA :
(M.Sutyła) zwrócił się z zapytaniem , czy są koordynowane prace jeśli chodzi o realizację dużej inwestycji deweloperskiej ( pomiędzy ulicami Wesołą a Wczasową powstaje duży „apartamentowiec”), czy istniej harmonogram prac ulicy Wesołej, czy istnieje koordynacja tych prac .
Radny wyraził również swoja obawę , że zdjęto środki z ul. Orlej .
Burmistrz wyjaśnił , że pozostały środki na dokumentację ulicy , a środki na remont będą w budżecie przyszłorocznym .
- Pan Konopacki wyjaśnił , że jest koordynacja prac , radni zostaną poinformowani w tym temacie w stosownym czasie .
- Radny Drzewiecki zapytał kiedy przystąpimy do realizacji ulic Zdrojowej i Morskiej , skoro będą realizowane inwestycje na molo i promenadzie .
Odp. Pan Konopacki wyjaśnił , że najpierw przystępujemy do remontu Amfiteatru , następnie Galeria Molo , Promenada , dopiero później wchodzimy na Morską i Zdrojową .
- Radny Janusz Piłat zapytał o ulicę Nowomyśliwską , co z pozostałymi projektami w odniesieniu do opracowania ujętego w poz. 8 .
Pan Konopacki wyjaśnił , że będzie zrobione oświetlenie , dokumentacja techniczna do Drogi Nr 3 , musimy czekać na uzbrojenie terenów inwestycyjnych , chodzi o wnioski unijne , aby zrealizować zadanie za 1/2ceny .
Sprawozdanie finansowe stanowi zał. Nr 11 do protokołu , zagadnienie zreferował Burmistrz.
---------( wyszła Radna Beata Kiryluk - stan rady 14 osób ) ---------
Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania Burmistrza: za przyjęciem głosowało 14 radnych obecnych na sesji
Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu i zmian w budżecie na rok 2008 r.
Przewodniczący poinformował , że została przygotowana korekta do przedłożonej uchwały w związku z powyższym nie ma powodu przedstawiać stanowisk komisji .
Burmistrz odczytał wprowadzone autopoprawki , które są odznaczone w tekście projektu uchwały tzw. tłustym drukiem .W wyniku wprowadzanych zmian znacznie zwiększamy wydatki .
Przewodniczący otworzył dyskusję .
Radny W. Kotwica zapytał o kwotę 1 200 000, 00 zł. , zakończono drogę do gminy , czy powiat dofinansuje przedsięwzięcie i kiedy planuje się realizację III etapu.
Planuje się zakończyć inwestycję w listopadzie , rozpoczniemy w II połowie sierpnia , trwają aktualnie prace projektowe . Gmina finansuje 3/4 , powiat 1/4 .
(Radny Drzewiecki ) zapytał o ilość wolnych środków na koncie Gminy, ale Pani Skarbnik nie była w stanie odpowiedzieć bez wcześniejszego przygotowania. Zostanie to przedstawione po zakończeniu księgowania w marcu .
( Radny Jan Burzyński) zapytał w jakim czasie MTBS otrzyma środki na remonty zasobów MTBS , zaplanowanych w kwocie 150 tys. zł
Prezes MTBS M.Pilarczyk poinformował , że remonty są wstrzymane ze względu na brak środków, natomiast Burmistrz dodał , że środki zostają przekazywane zgodnie z harmonogramem w miarę potrzeb .
Przewodniczący poddał pod głosowanie poszczególne autopoprawki :
zmniejszenie wydatków inwestycyjnych jednostek budżetowych - 628 000,00 ,za przyjęciem 12 osób , wstrzymały się 2 osoby .
zmniejszenie wyd. inwestycyjnych przebudowa budynku biurowo-usługowego Zwycięstwa 50 - kwota 500 000,00 zł ; za przyjęciem 14 radnych (jednogłośnie)
zmniejszenie dotacji przedmiotowej z budżetu dla zakładu budżetowego ( stadion miejski) 8 540,00 zł. ; za przyjęciem 14 radnych ( jednogłośnie)
zmniejszenie wydatków rezerwy na inwestycje i zakupy inwestycyjne ( utworzenie spółki z o.o. ) 154 200 ,00 zł.
za przyjęciem 13 radnych , 1 osoba wstrzymała się od głosu .
W kwestii zwiększenia :
1) zwiększenie wydatków na zakup i objęcie akcji , wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego oraz na uzupełnienie funduszy statutowych …….. ( ZWiK) 50 000,00 zł. ;za przyjęciem 13 radnych , wstrzymała się 1 osoba .
2) dotacja celowa przekazana do powiatu na inwestycje i zakupu inwestycyjne realizowane na podstawie porozumień . „Przebudowa i zmiana organizacji ruchu w m.Wicko w ciągu drogi powiatowej nr 001Z-Wapnica-Lubin-II etap) 1 200 000,00 zł ; za przyjęciem 13 radnych , 1 osoba wstrzymała się od głosu .
3) zakup usług pozostałych - gospodarka nieruchomościami 13 000 zł ; za przyjęciem 14 radnych ( jednogłośnie)
4) różne opłaty i składki 4 200 zł ; za przyjęciem 14 radnych ( jednogłośnie)
5) wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych na rekultywację odpadów - 2 631 708 zł ; za przyjęciem 14 radnych
6) dotacja celowa z budżetu na finansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek sektora finansów publicznych 400.000,00 zł ; za przyjęciem 13 radnych , wstrzymała się 1 osoba .
7) wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych ( uzupełnienie środków na remont „Balbinki”) 73 000,00 zł ; za przyjęciem 14 radnych .
8) wydatki na zakup i objęcie akcji , wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego ( wkład do spółki administrującej inwestycję ) 50 000,00 zł ; za przyjęciem 12 radnych ,
- wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych ( kontener magazynowy)8 540 00 zł. ; za przyjęciem 13 radnych , wstrzymała się 1 osoba .
Przewodniczący odczytał również treść paragrafu 3.3 , który poddano pod głosowanie , za przyjęciem opowiedziało się 13 radnych , wstrzymała się 1 osoba.
Całość uchwały wraz z przegłosowanymi autopoprawkami poddano pod głosowanie , za przyjęciem opowiedziało się 12 radnych wstrzymały się 2 osoby .
Uchwała Nr XX/198/08 stanowi zał. Nr 12 i 13 do protokołu .
------------zrządzono 10 min. przerwę --------------------------
----------------------------- Przewodniczący postawił wniosek formalny o zmianę porządku obrad sesji w związku z przybyciem przedstawicieli firmy Polo Market w sprawie zagospodarowania Gryfa Pomorskiego - targowisko , za zmianą porządku opowiedziało się 11 radnych .
Prezentacja Firmy „Polo Market”
Prezentacji dokonali Panowie : Mirosław Podeszwik i Krzysztof Stoltman .
Tytułem wstępu głos zabrał Wiceburmistrz, który wstępnie przedstawił projekt korzystny finansowo dla Gminy. Z pomysłem wystąpiła firma „Polo Market”, który osobiście spodobał się Wiceburmistrzowi . Firma ta brała również udział w przetargu działki tzw. ,,Pomeranii ” .
Pan Mirosław Podeszwik , przedstawił krótką prezentację o firmie w formie multimedialnej , a następnie przedstawił pomysł biznesowy, łączący firmę Polo Market z Gminą Międzyzdroje oraz zaprezentował innowacyjny projekt zrewitalizowania fragmentu miasta. Pomysł biznesowy, czyli wybudowanie w Międzyzdrojach sklepu „Polo Market” zagwarantowałby duży dochód dla Gminy jak również zagwarantuje miejsca osobom , które zechcą tam prowadzić działalność gospodarczą, jest to dodatkowa korzyść dla miasta . Mamy wpływ na to co się tam zrobi , osobiście jest orędownikiem tej inwestycji .
Pytania
(radny Drzewiecki) zapytał czy firma miała możliwość wglądu w aktualny projekt targowiska za który Gmina zapłaciła 100 tys. zł. , a może należy go wykorzystać . Poprosił o wyjaśnienie jak będą wyglądały udziały , czy jest to już ustalone .
Odp. Udziały wiążą się z nakładam, zatem musi być przewaga udziałów 51 %. Gminie potrzebna jest kontrola nad tym, jak również fakt nie wydawania pieniędzy. Zysk wygenerowany będzie proporcjonalnie i płacony dywidendą .
Radny Janusz Piłat obawia się , że asortyment w tym miejscu nakłada się na asortyment sklepów już istniejących , które prowadzą tam działalność . Jest to trochę ryzykowne działanie dla osób obecnie tam prowadzących działalnośc.
Odp. Dobro spółki jest ważne , spółka zapłaci podatki , a wygenerowany zysk będzie płaciła dywidendą .
Radny Janusz Piłat zapytał jak będą wyglądały czynsze. Radny wyraził również pogląd , iż Firma powinna odprowadzać podatki w lokalnym urzędzie skarbowym .
Odp. Spółka musi dbać przede wszystkim o dobro spółki , dlatego czynsze muszą być wysokie , aby móc płacić wysokie dywidendy miastu. Nie można się oszukiwać gdyż jest to handel kompatybilny, tak funkcjonują wszystkie centra , tak to musi działać . Dobra sala spożywcza nie jest bez znaczenia , co innego stanowi dyskont , a co innego sala handlowa .
Radny Michała Sutyła uważa , że projekt jest najciekawszy z dotychczas prezentowanych . Uważa jednak , że skoro jest to dla naszych mieszkańców , czynsze powinny być niskie , aby nie obciążały mieszkańców zbyt dużymi kwotami . W kwestii sprawy mieszkaniowej, pytanie czy należy oddać lokale w stanie deweloperskim , czy oddać kolejny budynek apartamentowi , który - jak mówi doświadczenie , zaanektują osoby przyjezdne , osobiście stoi na stanowisku ,że należy budować mieszkania dla naszych mieszkańców .
Spółka prawa handlowego kieruje się swoimi prawami , dlatego uczciwie należy powiedzieć , że chodzi o to , iż mieszkania komunalne mogą być dofinansowane jedynie przez miasto , gdyż spółka nie jest zainteresowana budownictwem komunalnym , ale miasto może przeznaczyć środki z otrzymanej dywidendy na lokale komunalne . Istnieje również pomysł , aby po sprzedaniu, podzielić lokal wg udziału i miasto można wynajmować lokal wg własnej koncepcji .
Wiceburmistrz powiedział że aktualny stan rynku jest nieestetyczny , musimy oczywiście zadbać o osoby , które tam posiadają miejsca handlowe , ma jednak nadzieję że doprowadzimy do jego zmiany , gdyż na pewno należy to zmienić .
Burmistrz dodał , że jest to przedsięwzięcie , które ma dostarczyć środki do budżetu , gdyż w przeciwnym razie doprowadzimy do sytuacji , że sprzedamy w gminie wszystko , co jest możliwe , a przecież miasto musi funkcjonować .
Przedstawiciel „Polo Market” nie da się połączyć wszystkiego: tanie lokale , tanie mieszkania , tanie czynsze i zysk spółki , należy z czegoś zrezygnować . Może należy postawić sobie pytanie czego się oczekuje , jak się chce to sprzedaż i czy Gmina chce mieć wpływ na to , co się tam dzieje .Pomysł jest dobry i osobiście uważa , że należy go realizować .
Radny Rafał Wolny - jaka jest planowana max. wielkość udziału Gminy M-je ( Odp. 49 % , inaczej firma nie jest w stanie zagwarantować produktu finansowego , kredyt Firma bierze na siebie i bierze odpowiedzialność za udziały . )
Pan J. Neukampf wypowiadając się w powyższej sprawie wyraził opinię , że pomysł jest dobry , szczególnie , że Plac Neptuna został wybudowany w podobnym układzie . Tymczasem mamy do czynienia z poważną firmą i nie należy zastanawiać się nad tym jakie będą dywidendy . Zaproponował , aby pierwszy budynek przy Gryfa Pom. był komunalnym obiektem , firma nie musiałaby na nim zarobić , ale poprzez uwalnianie kolejnych kwartałów , wyburzając „stare rudery” udałoby się uporządkować miasto w tej części , a firma na pewno na tym zarobi . Idea jest słuszna i nie należy się nad tym zastanawiać powiedział na zakończenie Pan Neukampf , życząc powodzenia w realizacji .
Firma jest otwarta na wszelkiego rodzaju pomysły , wszystko jest do rozważenia , może w ramach innej umowy .
--------- wyszedł radny M.Sutyła -----------------
---------wróciła radna B.Kiryluk , stan 14 radnych .
Burmistrz musimy wziąć pod uwagę fakt , że w Międzyzdrojach należy stworzyć drugie centrum , takie które by mogło funkcjonować przez cały rok .
Zdaniem radnej Teresy Purgal jest to wzorcowy model rozwiązania w tej części miasta . Propozycję poparł również Przewodniczący Rady stwierdzając , że koncepcja jest dobra , ale należy spotkać się z ludźmi prowadzącymi tam działalność , gdyż została im już wcześniej przedstawiona koncepcja , dlatego należy o tym porozmawiać .
Wiceburmistrz wyjaśnił , że chodziło o poznanie stanowiska Rady , planowane jest spotkanie z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na targowisku , zaproponował wyznaczenie delegatów z Rady do uczestniczenia w takich rozmowach .
Radny Janusz Piłat nawiązał do wcześniejszych ustaleń z handlującymi na targowisku osobami , nie pomijajmy ich w ustaleniach , powiedział .
Burmistrz : jest tam siedem podmiotów gospodarczych , zatem nie można uzależniać całej idei przedsięwzięcia od tych osób , gdyż chodzi o uporządkowanie pewnego kwartału naszego miasta . Spotkamy się oczywiście z tymi ludźmi i będziemy rozmawiali , nigdy nie pomijamy człowieka w takich negocjacjach , jednak to Rada ma ocenić pomysł i jego ew. realizację . Zatem prośba o zajęcie stanowiska w tym zakresie , gdyż będzie to służyło pozostałym 6 tys. naszych mieszkańców .
Radny K.Drzewiecki zaproponował iść 2-torowo , wypracować wniosek odnośnie przyjęcia koncepcji , a jednocześnie rozmawiać z handlowcami w tym przedmiocie .
Przewodniczący zredagował stanowisko o podobnej treści : Rada Miejska popiera koncepcję powołania przez Gminę Spółki Prawa Handlowego z Firmą „Polo Market” w celu zagospodarowania nieruchomości przy Gryfa Pomorskiego tzw. targowisko, wg koncepcji przedstawionej przez Firmę „Polo Market” .
Powyższe stanowisko Przewodniczący poddał pod głosowanie , za przyjęciem opowiedziało się 13 radnych , 1 osoba wstrzymała się od głosu .
--------------------- przewodniczący zarządził 10 min. przerwę -------------------------
Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XVIII/167/07 RM w M-jach z dnia 18 grudnia 2007 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Międzyzdroje na 2008 rok.
Tytułem wstępu głos zabrał Burmistrz .
STANOWISKA KOMISJI
Komisja RGiB opowiedziała się pozytywnie
Komisje SSi GKiOŚ opowiedziały się pozytywnie za przyjęciem projektu uchwały .
Przewodniczący otworzył dyskusję , w związku z brakiem głosów , poddał pod głosowanie projekt uchwały; za przyjęciem opowiedziało się 14 radnych obecnych na obradach .
Uchwała Nr XX/199/08 stanowi zał. Nr 14 i 15 do protokołu .
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia zestawienia przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na rok 2008 .
Burmistrz , korzystając z oczekiwania na insp. Ewę Sulika - Scholza przedłożył Radzie, zgodnie z wcześniejszym stanowiskiem, zestawienie zbiorcze remontów ulic, wskazanych przy omawianiu budżetu ( zawarto tam 5 ulic ) Zagadnienie referowała Pani Ewa Sulicka-Scholz.
STANOWISKO KOMISJI
Komisja RGiB - opowiedziała się pozytywnie
Komisje SS i GKiOŚ opowiedziały się pozytywnie .
Przewodniczący otworzył i zamknął dyskusję , poddając pod głosowanie projekt uchwały; za przyjęciem opowiedziało się 14 radnych ( jednogłośnie )
Uchwała Nr XX/200/08 stanowi zał. Nr 16 i 17 do protokołu .
Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej .
Zagadnienie zreferował Burmistrz wyjaśniając , że pożyczka jest przeznaczona na sfinansowanie do 50 % kosztów rzeczywistych zadania pn.” Rekultywacja składowiska odpadów komunalnych w Międzyzdrojach„ natomiast spłata będzie następowała z dochodów własnych Gminy w ciągu 10 lat . Burmistrz zwrócił się do Rady o pozytywne zaopiniowanie projektu uchwały .
Radny Wiesław Kotwica wyraził obawę , że jest to dosyć duża kwota , jak ona będzie realizowane .
Pan Konopacki wyjaśnił jak zostanie zrealizowana inwestycja , chodzi nam o tempo ponieważ w sezonie tworzy nam się dodatkowe wysypisko , należy zamknąć stare składowisko .
Pożyczka będzie umorzona jeśli nie dostaniemy dofinansowania 50 % , jeśli dostaniemy , to nie można występować o umorzenia .
Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały; za przyjęciem opowiedziało się 14 radnych ( jednogłośnie)
Uchwała Nr XX/201/08 stanowi zał. Nr 18 i 19 do protokołu .
Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXV/255/04 RM w M-jach z 7 XII 2004 r. w sprawie zasad usytuowania na terenie Gminy Międzyzdroje miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych .
Burmistrz dokonał wprowadzenia do przedmiotowej uchwały , obszerne uzasadnienie stanowi zał. Nr 20 do protokołu .
STANOWISKO KOMSJI
Komisja GKiOŚ i SS - opowiedziały się negatywnie w przedmiotowej sprawie wobec istniejących obaw jak również braku pracownika merytorycznego , który by wyjaśnił wszystkie wątpliwości . Proszono o uzasadnienie , które wpłynęło na sesji .
Komisja RGiB opowiedziała się pozytywnie .
Burmistrz rozumie obawy komisji, jednak środki uzyskane będą znacznie większe .
Radny Drzewiecki jest przeciwnikiem sprzedaży alkoholu wysokoprocentowego na plaży ponieważ jest to nieodpowiednie miejsce, osobiście będzie głosował przeciwko takiemu działaniu .
Burmistrz wyjaśnił , że dotyczy to raczej pory popołudniowo - wieczornych przy okazji Gali Gwiazd czy innych imprez .
Przewodniczący zamknął dyskusję , poddając pod głosowanie projekt uchwały , za przyjęciem opowiedziało się 12 radnych , przeciwko 1 osoba , wstrzymała się od głosu 1 osoba .
Uchwała Nr XX/202/08 stanowi zał. Nr 20 i 21 do protokołu .
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości ( nieruchomość przy ul. Głównej 9-10 w Lubinie)
Tytułem wstępu głos zabrał Burmistrz . W związku z rezygnacją Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych z nieodpłatnego użytkowani nieruchomości zabudowanej , położonej przy ul. Głównej 9-10 w Lubienie , proponuje się przeznaczyć do zbycia w/w nieruchomość .
STANOWISKO KOMISJI
Komisja RGiB opowiedziała się pozytywnie za przyjęciem
Komisje GKiOŚ oraz SS opowiedziały się pozytywnie za przyjęciem projektu uchwały .
Przewodniczący otworzył dyskusję .
Zamknął dyskusję poddając pod głosowanie projekt uchwały , za przyjęciem opowiedziało się 14 radnych obecnych na obradach .
Uchwała Nr XX/203/08 stanowi zał. Nr 22 i 23 do protokołu .
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na użyczenie nieruchomości (nieruchomość zabudowana „Przy Wodociągach” 1,3).
Burmistrz wyjaśnił, że w związku z planowanym przekształceniem gminnych zakładów budżetowych w spólki i reformą systemu doprowadzania wody i uzdatniania , powołana zostanie spółka ZWiK Sp. z o o , która uzyska osobowość prawną .
STANOWISKO KOMISJI
Komisja RGiB opowiedziała się pozytywnie za przyjęciem
Komisje GKiOŚ oraz SS opowiedziały się pozytywnie za przyjęciem projektu uchwały .
Przewodniczący otworzył dyskusję .
Zamknął dyskusję poddając pod głosowanie projekt uchwały , za przyjęciem opowiedziało się 14 radnych obecnych na obradach .
Uchwała Nr XX/204/08 stanowi zał. Nr 24 i 25 do protokołu .
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy ( Światowida 9 b) .
Burmistrz wyjaśnił , że w związku z wnioskiem K.W.G s.c , powstałej na bazie 3 podmiotów gospodarczych jest prośba o zawarcie wieloletniej umowy dzierżawy nieruchomości położonej w Międzyzdrojach na Światowida 9 b ) .
STANOWISKO KOMISJI
Komisja RGiB opowiedziała się pozytywnie za przyjęciem
Komisje GKiOŚ oraz SS opowiedziały się pozytywnie za przyjęciem projektu uchwały .
Przewodniczący otworzył dyskusję .
Zamknął dyskusję poddając pod głosowanie projekt uchwały , za przyjęciem opowiedziało się 14 radnych obecnych na obradach .
Uchwała Nr XX/205/08 stanowi zał. Nr 26 i 27 do protokołu .
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości ( Zwycięstwa 50 a ) .
W związku z tym, że pojawił się problem związany z powtarzającym się numerem budynku gospodarczego i komunalnego o takim samym numerze (50 A) Burmistrz wnioskował o zdjęcie z porządku posiedzenia projektu uchwały do czasu wyjaśnienia tej sprawy .
Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek Burmistrza w sprawie wycofania projektu uchwały , za przyjęciem opowiedziało się 13 radnych obecnych na sesji. ( wyszedł radny Wójcik , obecnych 13 radnych )
Projekt stanowi zał. Nr 28 do protokołu .
Projekt uchwały w sprawie zbycia udziału w nieruchomościach (Światowida 10 ).
---- wrócił radny Piotr Wójcik, 14 radnych -----------
Burmistrz wyjaśnił , że chodzi o jedno aktualnie wolne pomieszczenie w tym budynku , które nie spełnia wymogów samodzielnego lokalu , proponuje się przeznaczyć je do zbycia na rzecz współwłaścicieli nieruchomości .
STANOWISKO KOMISJI
Komisja RGiB opowiedziała się pozytywnie za przyjęciem
Komisje GKiOŚ oraz SS opowiedziały się pozytywnie za przyjęciem projektu uchwały .
Przewodniczący otworzył dyskusję .
Zamknął dyskusję poddając pod głosowanie projekt uchwały , za przyjęciem opowiedziało się 14 radnych obecnych na obradach .
Uchwała Nr XX/206/08 stanowi zał. Nr 29 i 30 do protokołu .
Projekt uchwały w sprawie zbycia ustalenia min. wysokości opłat z tytułu użytkowania nieruchomości , położonych na terenie Gminy Międzyzdroje .
Zagadnienie zreferował Burmistrz , który wyjaśnił , że projekt uchwały związany jest z uchwałą dot. przekazania w użytkowanie części nieruchomości tzw. amfiteatr , położonej przy ul. Boh. Warszawy 18 a w M-jach . Kwota która została wynegocjowana wspólnie z osobami umocowanymi zawodowo w tym miejscu .W związku z tym , że wpływy będą mniejsze , nie możemy narazić spółki na starty urealniamy te wpływy , gdyż spółka będzie mogła się samofinansować .
STANOWISKO KOMISJI
Komisja RGiB opowiedziała się pozytywnie za przyjęciem
Komisje GKiOŚ oraz SS nie wypracowały stanowiska .
Radny K. Drzewiecki, choć nie jest przeciwnikiem powołania spółki , przypomina , że poprzednia stawka była przyjęta przez Radę na wniosek Burmistrza , dlatego też dziwne się wydaje , że stawka ta ulega zmianie na wniosek spółki „Promyk”. Uważa bowiem , że jest to zbyt duża różnica , obniżka o 100 % jest zbyt znaczna .
Dlatego wnosi o odesłanie projektu uchwały do komisji , celem spotkania się z handlowcami i powtórnego przeanalizowania , gdyż kwota nie jest zbyt wygórowana , biorąc pod uwagę tak centralne miejsce . Nie możemy poddawać się każdej grupie społecznej , która na nas naciska - powiedział radny .
Burmistrz: oto klasyczny przykład jak zła hipoteza może doprowadzić do złych wniosków , niestety , radny nie zrozumiał idei przedsięwzięcia . 250 zł./ 1 m 2 Miasto chce od spółki, a zabudowa to dzierżawa 880 m pow. handlowej , nie mówimy o oddawaniu dodatkowej powierzchni handlowej . Każdy ma określoną pow. średnia pow. to 100 m 2 , każda z osób będzie płaciła 250 m / m 2 , a 700 zł /m 2 pomnożymy przez 100 + ew. wystawki , czy dodatkowe pow. Są dwie różne wartości , to co Gmina chce od spółki za cały teren na którym będzie stawiała obiekty , aby móc uzyskać kwotę za którą Gmina wybuduje obiekty . W pierwszym wariancie przewidywaliśmy , że weźmiemy 1200 zł/m2 , w sumie było by to 200 tys. zł . Handlowcy przedstawili realne kwoty zarobkowe i nie byliby w stanie ponieść takich nakładów . Chcemy uzyskać pierwszą wpłatę 450 tys. zł + VAT, środki posłużą gminie na wybudowanie obiektów , czyli 30 % czynszu dzierżawnego za 20 lat z góry .Pozostanie 70 % czynszu dzierżawnego powiększonego o stopień inflacji. Sprzedaliśmy za niecałe 400 zł za 1 m 2 „piasku” teren „Pomeranii” , a tutaj 700 zł rocznie , zatem inwestycja zwróci nam się po 6 latach , wynajmujemy na 20 lat i nadal jesteśmy właścicielami , czy to jest zły biznes .Wielokrotnie rozmawiano z handlowcami , od początku zakładano duży procent upustu , dzisiaj doszliśmy do logicznego kompromisu , uważa , że Gmina zrobiła dobry interes i należy iść w tym kierunku .
Radny Drzewiecki ; Spółka Molo została wybudowana na tej samej zasadzie , uczmy się na błędach .Jeżeli spółka zostanie powołana , czy nie można ogłosić przetargu na te miejsca .
Burmistrz: zjadą nam tutaj ludzie z całej Polski , a my chcemy zapewnić naszym mieszkańcom , ludzi ci pracowali tam wiele lat , chcemy zagospodarować najbardziej dyskusyjną część Międzyzdrojów , która wymaga natychmiastowych działań . Poza tym dostaniemy za ten teren 180 tys. rocznie .
Radny Piotr Wójcik podkreślił fakt zmiany wizerunku Międzyzdrojów w tym kwartale na co pozwolą nam pieniądze bynajmniej nie gminne , osobiście uważa , że jest to dobre rozwiązanie i należy się tego trzymać .
Burmistrz: towar jest tyle wart ile chcą za niego zapłacić . Nie rozumie argumentów przedstawionych przez radnego Drzewieckiego .
Pan S. Sapała nawiązując do przedstawionej propozycji uważa , że pomysł jest bardzo dobry i godny poparcia , natomiast na pewno nie należy przywoływać przykładu molo ponieważ w tym czasie nie było mowy o wspólnotach mieszkaniowych , pomysł na ten moment był dobry. Dziwi postawa radnego Drzewieckiego , miasto nic na tym nie traci , a jedynie zyskuje , „czasami lepiej zjeść jajko niż całą kurę” .
Radny Janusz Piłat uważa , że jeżeli przyjmiemy tą koncepcję , to w znacznym stopniu w przyszłości nam to zaowocuje , a ludzie pójdą o krok dalej . Pamiętajmy , że handlowcy często uczestniczą finansowo w różnych inicjatywach wspomagających miasto .
Radny Kotwica zaproponował zamknięcie dyskusji , gdyż każdy ma już wyrobione zdanie w tym temacie .
Ponieważ radny Drzewieki podtrzymał zgłoszony przez siebie wniosek Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek radnego , aby projekt uchwały został odesłany do dalszych prac w komisjach; za wnioskiem opowiedziała się 1 osoba , przeciwko 13 radnych.
Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały , za przyjęciem opowiedziało się 13 radnych , przeciwko opowiedział się 1 radny .
Uchwał Nr XX/207/08 stanowi zał. 31 i 32 do protokołu .
Projekt uchwały w sprawie wskazania kierunków działania Burmistrza Międzyzdrojów dotyczących aktualizacji opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych na terenie gminy Międzyzdroje .
Jest to jedna z uchwał niepopularnych , ale nic nas nie zwalnia z obowiązku urealniania ceny metra kwadratowego gruntu znajdującego się w użytkowaniu wieczystym. Ostatnio taka aktualizacja była w 2002 roku . Powinno to się odbywać przynajmniej jeden raz w roku , a odbywa się jeden raz na 5 lat , być może z racji kadencyjności . Urealnienie ma związek z nagłym wzrostem ceny gruntu . Wszystko drożeje i należy również w tym zakresie urealniać średnią wartość nieruchomości . Nie możemy uchylać się od działań wskazanych przez organy wyższego stopnia , gdyż będzie to uchylanie się od obowiązku .Jest to najlepszy moment , a opłaty można rozłożyć na 10 lat spłaty . Burmistrz zachęcił mieszkańców do składania wniosków w tym zakresie .
STANOWISKO KOMISJI
Komisja RGiB opiniuje pozytywnie
Komisje SS i GKiOŚ opiniuje pozytywnie
Radny Janusz Piłat zapytał czy urząd posiada wiedzę ile osób skorzysta z tej formy , a ile jest jeszcze przed nami i będzie skazanych na wyższą cenę .
Zapytał również czy wycena będzie reżimowa , czy będą jakieś widełki .
Odp. Ok. 1000 osób i podmiotów w tej chwili skorzystało , wycenę robi się zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały; za przyjęciem opowiedziało się 14 radnych .
Uchwała Nr XX/208/08 stanowi zał. Nr 33 i 34
Projekt uchwały w sprawie bezprzetargowej sprzedaży lokalu mieszkalnego ( Wczasowa 4 ).
Zagadnienie omówił Zastępca Burmistrza . Jest to budynek mieszkalny , w którym pozostały 2 lokale mieszkalne należące do mieszkaniowego zasobu Gminy Międzyzdroje . Najemcy lokalu wystąpili o sprzedaż .
STANOWISKO KOMISJI
Komisja RGiB opiniuje pozytywnie
Komisje SS i GKiOŚ opiniuje pozytywnie .
Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały , za przyjęciem opowiedziało się 14 radnych ( jednogłośnie)
Uchwała Nr XX/209/08 stanowi zał. Nr 35 i 36 do protokołu
Projekt uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczyciele .
Zagadnienie zreferowała insp. oświaty Pani Grażyna Dubako omawiając zasady przyznawania nagród dla nauczycieli.
STANOWISKA KOMISJI
Komisja RGiB opowiedziała się pozytywnie
Komisja GKiOŚ oraz SS opowiedziały się pozytywnie
Przewodniczący otworzył dyskusję:
Radna Teresa Purgal zapytała w jakim terminie ma być uchwalony regulamin ( Odp. 2 m-ce po uchwaleniu ustawy budżetowej , do tej pory obowiązuje stary regulamin.)
STANOWISKA KOMISJI
Komisja RGiB opiniuje pozytywnie projekt uchwały
Komisja GKiOś oraz SS opiniuje pozytywnie mając niejasności odnośnie kwot przeznaczonych na ten cel .
Subwencja oświatowa zabezpieczają tylko niektóre ze składników wynagrodzenia, pozostałe pozostają w gestii Gminy , a że Gmina docenia nauczycieli to zadośćuczyniła takiej możliwości .
Radna Beata Kiryluk podziękowała Burmistrzowi, gdyż jesteśmy jedną z nielicznych Gmin która dba o nauczycieli i o rozwój oświaty w gminie .
Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały; za przyjęciem opowiedziało się 14 radnych .
Uchwała Nr XX/ 210/08 stanowi zał. Nr 37 i 38 do protokołu .
--------------------- zarządzono 10 min. przerwę -----------------------------------
Projekt uchwały w sprawie powołania jednostki budżetowej pod nazwą Europejskie Centrum Różnorodności Biologicznej Wolin-Uznam z siedzibą w Międzyzdrojach .
Burmistrz przedstawił i uzasadnił projekt uchwały: po 3 latach udało się sfinalizować zadanie .Konsekwencją będzie powołanie jednostki budżetowej , która rozpocznie działalność 1 kwietnia 2008 r. Będzie przygotowany program działania , celem uzyskania środków pomocowych . Docelowo planujemy również włączyć Dziwnów .
STANOWISKA KOMISJI
Komisja RGiB opiniuje pozytywnie
Komisje GkiOŚ i SS opinią pozytywnie
Pani Sędera nawiązując do statutu powiedziała , iż jest po konsultacjach z Panem Włodarczykiem , który zasugerował , iż sugestie poruszane na komisji będą ujęte w regulaminie , który będzie wprowadzony .
Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz ze statutem , za przyjęciem opowiedziało się 14 radnych .
Uchwała Nr XX/211/08 stanowi zał. nr 39 i 40 do protokołu .
Przyjęcie sprawozdania z pracy Komisji :
Spraw Społecznych
Sprawozdanie z komisji Spraw Społecznych odczytała Przewodnicząca Komisji Pani Beata Kiryluk , stanowi ono zał. Nr 41 do protokołu .
Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania komisji , za przyjęciem opowiedziało się 11 radnych , 3 osoby wstrzymały się od głosu .
Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska
Sprawozdanie z prac komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska stanowi zał. Nr 42 do protokołu .
Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania komisji , za przyjęciem opowiedziało się 12 radnych , 2 osoby wstrzymały się od głosu .
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia zmian do statutu Gminy Międzyzdroje .
Wprowadzenia do tematu dokonał Przewodniczący Rady Roman Pawłowski wyjaśniając, że dotychczasowe Komisje: GKiOŚ oraz Spraw Społecznych ze względu na bardzo małą liczebność w komisjach, a co się z tym wiąże utrudnione działania, chce połączyć się w jedna wspólną komisję .
STANOWISKA KOMISJI
Komisja RGiB opiniuje pozytywnie projekt budżetu proponując nazwę komisji o brzmieniu : „ Komisja Komunalna i Spraw Społecznych „
Komisja RGiB opiniuje pozytywnie projekt budżetu .
Radna Beata Kiryluk zgłosiła wniosek o nadanie komisji nazwy : „Komisja Spraw Komunalnych i Społecznych „
Wobec powyższego Przewodniczący Komisji GKiŚ wycofał swój wniosek .
Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek radnej Beaty Kiryluk ; za przyjęciem opowiedziało się 10 radnych , przeciwko 4 osoby .
Całość uchwały wraz ze zmianą w paragrafie 1 opowiedziało się 14 radnych obecnych na posiedzeniu .
Uchwała Nr XX/212/08 stanowi zał. Nr 43 i 44 do protokołu .
Interpelacje radnych .
Zgłoszono 2 interpelacje :
1) Radny Jan Burzyński - zał. Nr 45 i 46 do protokołu .
Odpowiedzi na wcześniejsze interpelacje odczytali :
- Radny Paweł Drzewiecki .
Zapytania i wolne wnioski.
1) Radny Jan Burzyński zapytał jaką opłatę wnosi Pan Karapulka za przystanek w Świnoujściu .
Przewodniczący wyjaśnił , że może być to jedynie pytanie retoryczne, ponieważ nie znajduje swego adresata .
2) Radny nawiązał również do sytuacji w której zwrócił się o pomoc do OPS w sprawie potrzebującego pomocy Pana W- ka i niestety nie uzyskał takiej pomocy , wyraził dezaprobatę dla takiego działania OPS .
Wicebudzmistrz wyjaśnił radnemu ,że zaproponowana forma pomocy , zapewnienie hospitalu zainteresowanemu nie spotkała się z aprobatą , a niestety niczego nie można zrobić bez zgody zainteresowanego . Pan E. Maksymowicz dodał , jak wygląda działalność hostelu w Wolinie , który wg niego działa nielegalnie i dlatego trwał proces przeciwko działalności tej placówki . Zaapelował do organu wykonawczego , że zanim się kogoś skieruje do tej placówki , należy sprawdzić legalność jej działania , w której dzieje się wiele nieprawidłowości .
3) Pani Rogowska , uczestnicząc w każdej sesji zaproponowała podjęcie inicjatywy dot. wyróżniania radnych np. „złotymi ustami” , tych którzy są najaktywniejsi w pracach Rady. Zwróciła się również z prośbą do władz miasta o spojrzenie przyjaznym okiem na Gminę podczas porządkowania siłami ZOŚ . Zwróciła uwagę na ruinę znajdującą się w Lubinie , która wymaga rozebrania , konieczność ogrodzenia cementowni , wzdłuż drogi zalegają liście , które należy uporządkować , podobnie jak zlikwidowania nielegalnego wysypiska śmiecie znajdującego się przy oście ( przed światłami ) .
Burmistrz ustosunkował się do zagadnienia , wyjaśnił , że rozbiórki dokona nowy właściciel działki, poza tym zwróci uwagę na zgłoszone problemy .
Zakończenie sesji .
Przewodniczący zamknął obrady XX Sesji Rady Miejskiej.
Na tym zakończono posiedzenie .
Protokółowała :
M.Nurkowska
5
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Mirosława Nurkowska Data wytworzenia:
13 mar 2008
Osoba dodająca informacje
Marta Trojan Data publikacji:
14 kwi 2008, godz. 15:08
Osoba aktualizująca informacje
Marta Trojan Data aktualizacji:
14 kwi 2008, godz. 15:10