Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego w Międzyzdrojach

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół ze wspólnego posiedzenia komisji Rady Miejskiej w dniu 11.07.2008r


27 Protokół z posiedzenia

Wspólnych Komisji

z dnia 11.07.2008

  1. Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie quorum.

Przewodniczący otworzył posiedzenie i na podstawie listy obecności stwierdził wymagane quorum. Lista obecności stanowi zał. Nr 1 i 2 do protokołu.

Obecnych: 9 radnych.

Nieobecni: M. Bobek, A. Jakubowski, A. Kościukiewicz, A. Wróbel, P. Wójcik.

Spóźnienie zapowiedziała B. Kiryluk.

  1. Przedstawienie porządku obrad (zał. Nr 3).

Porządek został przyjęty bez zmian 9 głosami jednogłośnie.

  1. Przyjęcie protokołu z poprzedniego wspólnego posiedzenia komisji (26.06.2008r.).

Protokół z poprzedniego posiedzenia komisji z dnia 26.06.2008 r. został przyjęty bez odczytywania przy 8 głosach za, 1 wstrzymującym się.

  1. Analiza projektu Statutu Gminy Międzyzdroje.

Przewodniczący komisji zaproponował odczytywanie poszczególnych zapisów przedstawionego projektu Statutu Gminy, aby radni przy odczytywaniu projektu zadawali pytania, na które od razu zostanie udzielona odpowiedź.

Pytania:

1) Radny Kazimierz Drzewiecki zwrócił uwagę na błąd w pkt. 2.1. w zdaniu: W skład Gminy wchodzi: miasto Międzyzdroje oraz 3 Sołectwa: Wicko, Wapnica, Lubin. Wyraz wchodzi powinien być zapisany w liczbie mnogiej wchodzą, ponieważ jeżeli podmiot jest w liczbie mnogiej to orzeczenie również musi być w liczbie mnogiej.

2) Przewodniczący wyjaśnił jaką funkcję ma pełnić łańcuch Burmistrza Miasta. Konwent Burmistrzów zaproponował ufundować taki łańcuch. Szacowane koszty to 12 tys. Na łańcuchu mają być wygrawerowane nazwiska wszystkich dotychczasowych burmistrzów i ich zastępców, z miejscem na kolejne nazwiska przyszłych organów wykonawczych.

Radny Kotwica zauważył, że jeżeli Konwent chce aby powstał łańcuch i ma on być insygniem władzy, to Gmina powinna go sfinansować z budżetu.

Przewodniczący wyjaśnił, że inicjatorzy uznali, że ufundowanie łańcucha z pieniędzy podatników zostanie źle przyjęte. Odbiór społeczny takiej decyzji będzie negatywny, stąd pomysł zbierania funduszy.

3) Radny Roman Pawłowski wystąpił z zapytaniem czy zostały podjęte działania w sprawie zalegalizowania herbu miasta, który na czas dzisiejszy jest bezprawny. Jeżeli zrobimy zapis i przyjmiemy status, a nie będzie zgody Ministra Spraw Wewnętrznych, to zapis zostanie uchylony, tak samo jak w poprzednim statucie.

Przewodniczący zapytał przybyłej na posiedzenie Inspektor Anetty Czyżak, jak wygląda sytuacja z herbem miasta.

----------------------------przyszła radna Beata Kiryluk, stan radnych 10 osób ----------------------

Pani Czyżak poinformowała, że wersji herbu jest kilka, a poszukiwania rozpoczęła od rozmowy z Panem Natkańskim, który ten herb przygotował. W kronikach był opisany herb uchwalony przez ówczesna Radę Narodową. W między czasie ten herb został zmieniony. Nie uzyskał on zgody właściwego ministerstwa. Sprawa została skierowana do naszego prawnika, który ma określić jakie działania powinna podjąć Gmina aby te sprawę usystematyzować. Pan Natkański zrobił herb na zlecenie miasta, który został przyjęty do użytku, nie podejmując całej procedury.

Pan Pawłowski podejmując temat wyjaśnił, że trzeba porozmawiać z twórcą , uzyskać jego zgodę na posługiwanie się herbem, a następnie wystąpić do Ministra Spraw Wewnętrznych o uchwalenie zapisu.

Pani Mecenas poinformowała, że autor musi przekazać na piśmie prawa autorskie i majątkowe. Do tego czasu Gmina nic nie może zrobić.

4) Zdaniem Radnego Romana Pawłowskiego pieczęć również powinna zostać wykreślona.

Wniosek:

------------Wykreśla się z projektu statutu pieczęć, łańcuch Burmistrza Miasta, łańcuch Przewodniczącego Rady Miejskiej.------------------

Za wykreśleniem opowiedziało się 9 radnych, 1 osoba wstrzymała się od głosu.

Do § 4 dopisuje się kolejne punkty:

  1. Osoby szczególnie zasłużone dla Miasta i Gminy Międzyzdroje mogą być wyróżnione przez Radę Miejską honorowym tytułem ,,Zasłużony dla Międzyzdrojów” lub ,,Honorowy Obywatel Międzyzdrojów”.

  2. Rada Miejska może ustanawiać pamiątkowe i okolicznościowe medale, odznaczenia i monety.

  3. Zasady nadawania tytułów i ustanawiania pamiątkowych medali odznaczeń lub monet, o których mowa w ustępie 4.5 i 4.6 określa Rada w odrębnych uchwałach.

5) Przewodniczący Michał Sutyła w § 11 zaproponował zmienić liczbę wiceprzewodniczących na dwóch. Zgodnie z zapisami ustawy Rada może powoływać od 1 do 3 wieceprzewodniczących, ale w tej chwili nie jest to konieczne.

Radna Teresa Purgal poinformowała, że nie powinno być tyle osób funkcyjnych.

Zdaniem Pana Romana Pawłowskiego powinien być zapis od 1 do 3 z tym, że nie trzeba od razu wybierać 3 wiceprzewodniczących. Jedno stanowisko powinno zostać wolne.

Wniosek:

--------o przywrócenie starego zapisu od 1 do 3 wiceprzewodniczących.---------------------

Za przyjęciem zapisu opowiedziało się 7 radnych, 3 przeciw

Przewodniczący ogłosił 5 minut przerwy…

Po przerwie….

6) Przewodniczący odczytał zapis w § 11 podpunkt 2 nadzoruje realizację uprawnień Rady, jej komisji i radnych.

Z zapytaniem dlaczego powstał taki zapis zwrócił się radny Kazimierz Drzewiecki.

Przewodniczący wyjaśnił, że zapis jest potrzebny do interweniowania w sytuacji, kiedy brakuje odpowiedź na interpelacje, wnioski komisji.

Pan Roman Pawłowski przypomniał, że przewodniczący ma 3 kompetencje (zwoływanie sesje, ustalenie porządku i poprowadzenie sesji).

Wniosek:

--------- Wykreśla się w §11.1 podpunkt 2: nadzoruje realizację uprawnień Rady, jej komisji i radnych.--------

Za wykreśleniem zapisu opowiedziało się 9 radnych, 1 osoba przeciw.

Skreślony został również podpunkt 8, za skreśleniem opowiedziało się 10 radnych

7) Radna Teresa Purgal zapytała co oznacza zapis ,,policja sesyjna”.

Pan Roman Pawłowski wyjaśnił, że przewodniczący kontroluje prawidłowy przebieg sesji.

8) Pan Drzewiecki poprosił o wyjaśnienie zapisu w §11.1 podpunkcie 9.

Pan Michał Sutyła wytłumaczył, że przewodniczący jeżeli będzie przygotowywał projekt budżetu dot. Rady to powinien określić wydatki, które powinien zawierać budżet Rady i zwrócić się z tym do Skarbnika.

Pan Pawłowski zaproponował aby zapis brzmiał przygotowuje plan wydatków Rady.

Wniosek:

-----Zmienia się zapis w § 11.1 podpunkt 9 na zapis o brzmieniu : przygotowuje plan wydatków Rady.----------

Za przyjęciem nowego zapisu opowiedziało się 10 radnych (jednogłośnie).

9) Przewodniczący zaproponował wykreślenie z § 11 punktu 3 i 4, ponieważ w § 10 radni zadecydowali, że wiceprzewodniczących może być od 1 do 3, w związku z tym zapis staje się nie logiczny.

Wniosek:

------Za wykreśleniem punktu 3 i 4 z § 11 opowiedziało się 10 radnych jednogłośnie. -------

10 ) Przewodniczący odczytał propozycję Kancelarii Prawnej w Szczecinie dot. wprowadzenia do §12.1 wyrazu ,,wszelkie” ( Rada Miejska obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał WSZELKIE sprawy…), uzasadniając iż wprowadzenie wyżej wymienionego słowa pozwoli zakończyć dyskusję, czy konkretne oświadczenie Rady ma być uchwała czy też nie. W ocenie Kancelarii Rada podejmuje rozstrzygnięcia wyłącznie w formie uchwał, dlatego watro wskazać to precyzyjnie.

Zdaniem Pana Pawłowskiego chodzi o wykluczenie słowa wszelkie, ponieważ kiedy to słowo zostanie dopisane radni nie będą mogli składać deklaracji, oświadczeń bo wszystko będzie uchwałą.

Wiceburmistrz wyjaśnił, że punkt 2 wszystko reguluje i Rada może podejmować oświadczenia, deklaracje.

Wniosek:

-------wprowadzenie do §12.1 wyrazu ,,wszelkie” (Rada Miejska obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał WSZELKIE sprawy należące do jej kompetencji (…) ).

Wniosek poddano pod głosowanie za wprowadzeniem słowa ,,wszelkie” opowiedziało się 9 radnych, 1 osoba wstrzymała się od głosu.

11) Radny Rafał Wolny zapytał, dlaczego tyle zapisów z ustawy powtarza się statucie.

Przewodniczący wyjaśnił, że statut musi być czytelny, dlatego pewne zapisy ogólne muszą być powtórzone. W innym wypadku statut byłby nielogiczny.

12) Przewodniczący Michał Sutyła zaproponował wykreślenie punktu 4 mówiącą, że przyjęcie przez Radę materiałów informacyjnych następuje prze głosowanie zwykłą większością głosów.

Pan Roman Pawłowski zwrócił uwagę na sytuację, kiedy rada będzie chciała przyjąć albo odrzucić sprawozdanie Burmistrza . W starym statucie był zapis, że wszelkie materiały informacyjne Rada przyjmuje przez głosowanie.

Przewodniczący omawiając temat zwrócił uwagę, że sprawozdanie Burmistrza nie jest sprawozdaniem do końca. Przypomina kalendarium, w którym jest pokazana obecność Burmistrza na różnych spotkaniach. Nie przedstawia natomiast procesów tworzenia koncepcji, problemów jakie napotyka Burmistrz na spotkaniach. Przewodniczący stwierdził, że rada nic nie wiem na ten temat. Dopiero, kiedy zostaje odczytane kalendarium i radni zadają pytania sytuacja staje się klarowna.

Zdaniem radnego Pawłowskiego formuła jest dobra.

Wiceburmistrz Mateusz Flotyński przypomniał sytuację, kiedy poprzedni Burmistrz Pan Sapała przygotowywał bardzo szczegółowe kalendarium. Odczytanie zajmowała ok. 2 godz. W związku z tym nasuwa się pytanie czy przy obecny sposobie procedowania ten system będzie dobry.

Radny Kotwica zwrócił uwagę, że Rada nie rozmawia z Burmistrzem, i dlatego w wielu sytuacjach radni są zaskakiwani m.in. nowymi uchwałami, albo zmianami w projektach uchwał. Pan Kotwica wyraził swoją opinię na temat wolnych wniosków. Zdaniem radnego wolne wnioski powinny być na początku sesji, gdyż wiele problemów nie zostaje poruszonych z powodu braku czasu.

Głos zabrał Wiceburmistrz, który stwierdził, że jeżeli radni chcą przenieść wolne wnioski na początek sesji nic nie stoi na przeszkodzie.

Pani Teresa Purgal przypomniała, że komisje są tematyczne i mają plan pracy. Na posiedzeniach tematycznych, wynikających z planu pracy radni powinni się dowiadywać o najważniejszych sprawach dotyczących Gminy.

Zdaniem Pana Rafała Wolnego zdawkowe kalendarium powoduje narastającą dyskusję, co wiąże się z przedłużeniem sesji.

Radna Teresa Purgal zgłosiła wniosek o przywrócenie punktu 4.

Wniosek:

-------o przywrócenie punktu 4.---------

Za przywróceniem punktu 4 opowiedziało się 10 radnych (jednogłośnie).

13) Przewodniczący Sutyła odczytał propozycję Kancelarii Prawnej dot. zmiany zapisu ,,w terminie” na zapis ,,na dzień przypadający w ciągu…”.

Pani Mecenas Agnieszka Jędrzejczak wyjaśniła, że zapis ,, na dzień przypadający w ciągu” został przepisany z ustawy.

Wniosek:

------W §14.1 zmienia się zapis ,, w terminie” na dzień przypadający w ciągu…”.---------

Za zmianą zapisu opowiedziało się 10 radnych.

14) Pan Roman Pawłowski zasugerował zmianę w § 15 punkcie 2 terminu zawiadamiania radnych o sesji z 7 na 10 dni.

Zdaniem Wiceburmistrza zapis 10 dni jest nie zgodny z ustawą. Jeżeli zostanie wprowadzony termin 10 dni sesje będą odbywały się w mniejszej ilości.

---------------wyszła radna Beata Kiryluk, stan 9 radnych---------------------

Pani Mecenas odczytała art.58 ustawy. Przewodniczący zaproponował, aby Pani Mecenas skonsultowała się z Kancelarią w tej sprawie i dopiero po udzieleniu wyjaśnień komisja zadecyduje jaki termin zostanie wprowadzony.

10 minut przerwy……

Wniosek formalny:

------------Przewodniczący zgłosił wniosek formalny o przerwanie prac nad statutem w tym punkcie i przejście do omawiania kolejnego punktu posiedzenia porządku..-----------

Wniosek poddano pod głosowanie, za przyjęciem opowiedziało się 9 radnych.

  1. Rozpatrzenie bieżącej korespondencji.

Przewodniczący odczytał bieżącą korespondencję.

  1. Wpłynął statut Związku Gmin Wyspy Wolin.

  2. Wpłynęła odpowiedź Wiceburmistrza Foltyńskiego na wniosek Pana Grzyba.

  3. Przyszła odpowiedź kierownika ZOS-iu na notę sygnalizacyjną.

  4. Do Biura Rady wpłynął skrócony opis projektów rekomendowanych do dofinansowania w ramach działania sześć cztery: inwestycje , produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym programu operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2001-2013.

  1. Zapytania i wolne wnioski.

1) Radny Janusz Piłat przypomniał wniosek Pana Mariana Buśko, który na poprzednim posiedzeniu komisji przedstawił projekt urządzenia parkingu przy ulicy krótkiej. W konkluzji korespondencji w ostatnim zdaniu jest stwierdzenie o przetargowym, ewentualnym nabyciu tego terenu z przeznaczeniem na parking . Na poprzednim posiedzeniu Rada wypracowała stanowisko bezpreztargowego użyczenia tego terenu. W związku z powyższym, dlaczego pojawiła się teraz taka sytuacja.

Wiceburmistrz poinformował, że pozostaje przy swoim zdaniu. Pan Buśko nie dzierżawi całego terenu. W związku z tym były rozważane trzy warianty:

- aby sprzedać teren w trybie przetargowym

- oddać grunt w trybie bezprzetargowym (dzierżawa)

- napisać uchwałę imienną, wskazując Pana Mariana Buśko jako dzierżawcę nieruchomości.

Zastępca Burmistrza poinformował, że zostaną napisane projekty uchwał do trzech przedstawionych wariantów. Zdaniem Wiceburmistrza teren powinien zostać wystawiony na sprzedaż w trybie przetargu, ponieważ okres dzierżawy jest długi, wynosi 15 lat. Radni mają inicjatywę uchwałodawczą, w związku z tym może napisać swój projekt uchwały.

Pan Drzewiecki przypomniał, że stanowisko Rady zostało jednogłośnie przegłosowane, i było potrzebne do podjęcia dalszych działań przez organ wykonawczy.

Pan Roman Pawłowski wystąpił z zapytaniem co zrobi Rada, gdy podejmie uchwałę, że teren zostaje oddany w trybie bezprzetargowym a Burmistrz nie podpisze umowy.

Burmistrz wyjaśnił, że zarzut polega na tym, że odpowiedzialność za sprzedane tereny spada na organ wykonawczy.

Przewodniczący zaproponował, aby Wiceburmistrz napisał projekt uchwały z zapisem, że integralną częścią tej uchwały jest umowa. Przewodniczący zwrócił uwagę na brak konsekwencji ze strony Burmistrza. Jako przykład pan Sutyła podał Pana Bartosiewicza. Gmina oddała obywatelowi Międzyzdrojów bezprzetargowo teren w dzierżawę. W związku z powyższym dlaczego nie można zrobić tak w przypadku Pana Buśko.

2) Radny Wiesław Kotwica wystąpił z zapytaniem dotyczącym kwestii bezpieczeństwa. Czy w tym roku będą jeszcze podjęte działania w tym celu.

Burmistrz wyjaśnił, ze jest ogłoszony przetarg na ochronę miasta.

Przewodniczący Rady zapytał co się stało z pierwszym przetargiem.

Wiceburmistrz poinformował, że pierwszy przetarg został nierozstrzygnięty, ponieważ wpłynęła oferta, która nie spełniała wymogu formalnego.

3) Radny Kazimierz Drzewiecki zapytał co się dzieje z monitoringiem.

Burmistrz wyjaśnił, że została podpisana umowa. Pierwsze kamery zostaną zamontowane w przyszłym tygodniu. Dokładny rozkład kamer zna Pan Tadeusz Konopacki.

4) Pan Jan Burzyński poinformował, że zgłaszał, iż na ulicy Krasickiego stoi zapełniony kontener, który nie został jeszcze usunięty.

Wiceburmistrz zapewnił, że zajmie się tą sprawą.

5) Pan Kotwica zapytał się jak Burmistrz ocenia działania ZOS-iu, który nie reaguje na zwracane uwagi w sprawie plastikowych butelek, wysypujących się z pojemników.

Wiceburmistrz wyjaśnił, że ta sprawą zajmuje się firma zewnętrzna. Pan Kamiński nie ma możliwości wybierania tych pojemników z tego względu, że nie ma specjalnego pojazdu przeznaczonego to tego celu.

Radna Teresa Purgal wnosi, aby pojemniki, które zostały zabrane na ul. Skłodowskiej wróciły na swoje miejsce i były opróżniane wedle potrzeb obywateli.

6) Pan Wiesław Kotwica zapytał jakie jest stanowisko Pana Komendanta w stosunku do zeszłorocznego hasła ,,chcesz pomocy, dzwoń”.

Pan Komendant wyjaśnił, że linia dalej działa. Na czas obecny są dwa patrole, które stacjonują w godzi. od 10 do 18 i od 14 do 22.

7) Sekretarz Gminy poinformował, że na wniosek Rady Miejskiej Pan Komendant będzie przedstawiał na sesjach sprawozdanie z działalności Straży Miejskiej. Trzeba tylko określić zakres przedstawianych informacji.

8) Mecenas Olech poinformował, że rozprawa w sprawie referendum na temat uzdrowiska obędzie się 1 sierpnia 2008r. Natomiast dwa tygodnie temu zakończyła się sprawa Pana Karapulki dot. opłaty za 2005r., którą w I instancji Gmina przegrała. Złożona przez Gminę apelacja została pozytywnie rozpatrzona. W całości zostało oddalone roszczenie. Wyrok jest prawomocny.

  1. Zakończenie posiedzenia.

Przewodniczący zakończył wspólne posiedzenie komisji.

Protokołowała:

S. Jakubowska

6


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mirosława Nurkowska

Data wytworzenia:
11 lip 2008

Osoba dodająca informacje

Marta Trojan

Data publikacji:
25 wrz 2008, godz. 13:13

Osoba aktualizująca informacje

Marta Trojan

Data aktualizacji:
25 wrz 2008, godz. 13:13