Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego w Międzyzdrojach

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół ze wspólnego posiedzenia komisji Rady Miejskiej w dniu 5.10.2007r


Protokół Nr 17

ze wspólnego posiedzenia komisji Rady Miejskiej

w dniu 5.10. 2007 r.

  1. Rozpoczęcie posiedzenia i stwierdzenie quorum.

Przewodniczącym posiedzenia został wybrany Przewodniczący Rady Miejskiej Roman Pawłowski. Na podstawie listy obecności stwierdził wymagane quorum, obecnych 11 radnych; spóźnienie zapowiedziała radna Beata Kiryluk, nieobecni: Adam Wróbel, Andrzej Kościukiewicz, Kazimierz Drzewiecki. Lista obecności stanowi zał. Nr 1 i 2 do protokołu.

  1. Przyjęcie zaproponowanego porządku posiedzenia.

Przewodniczący zaproponował zdjęcie z porządku punktu 4 dot. wypracowania stanowiska Rady Miejskiej dot. zmiany uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę Międzyzdroje Porozumienia Międzygminnego z Gminą - Miastem Świnoujście, Gminą Wolin, Gminą Dziwnów w sprawie utworzenia Europejskiego Centrum Różnorodności Biologicznej Wolin-Uznam w związku z tym, że sprawa nie została jeszcze uregulowana, jeśli chodzi o Gminy Dziwnów i Wolin. Na posiedzeniu Walnego Zgromadzenia ZGWW w dniu 02.10.2007 r. delegaci Gmin Wolin i Dziwnów zaproponowali powrócenie do dyskusji nad przystąpieniem tych Gmin do projektu i wyrazili wolę żeby Gmina Międzyzdroje zorganizowała kolejne spotkanie z p. Włodarczykiem ze Związku Miast i Gmin Morskich (inicjatora i pomysłodawcy tego projektu), w celu wyjaśnienia występujących wątpliwości. Spotkanie z panem Włodarczykiem zostało zaplanowane w dniu 26 X 2007 r.. Wobec powyższego proponuje się zdjąć ten punkt z porządku posiedzenia. Za przyjęciem 11 radnych ( jednomyślnie).

Kolejna zmiana dotyczy przesunięcia punktu dot. 5 na dalszą pozycję w związku z przybyciem Pana Łątkowskiego. Za przyjęciem opowiedziało się 11 radnych ( jednomyślnie ).

Całość porządku została przyjęta jednogłośnie, 11 radnych ( jednogłośnie).

  1. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia komisji stałych RM (18.09.2007 r.).

Z protokołem zapoznał się radny Roman Pawłowski proponując przyjąć protokół bez odczytywania; za przyjęciem głosowało 11 radnych.

  1. Wypracowanie stanowiska Rady Miejskiej w sprawie wniosku Marka Marzol i Leonarda Borsukiewicza .

Przewodniczący odczytał wniosek, który wpłynął do Rady Miejskiej, stanowiący zał. Nr 3 do protokołu.

Wiceburmistrz wyjaśnił, że opinia Kancelarii Prawnej będzie możliwa do wglądu w najbliższy wtorek.

Insp. Edyta Konarzewska wyjaśniła w porządku chronologicznym przebieg załatwiania sprawy, zgodnie z istnieją w tym zakresie dokumentacją. Został wniesiony przez zainteresowanych pozew do sądu odnośnie roszczenia w sprawie nabycia prawa użytkowania wieczystego w trybie art. 208, który sąd rozstrzygnął to na korzyść Gminy. O przedmiotowy grunt upominała się również istniejąca wspólnota, która wystąpiła z roszczeniem sprzedaży tego gruntu w trybie art. 209 a), gdyż nie ma tam dojazdu z drogi publicznej, istnieje możliwość dojazdu przez przedmiotową działkę. Wniosek ten, aczkolwiek kompletny, jest na dzisiaj zawieszony w związku z wniesioną sprawą sądową. Pomimo tego jednak, Burmistrz wyraził zgodę na podpisanie 3 - letniej dzierżawy z Państwem Marzol i Borsukiewicz.

Przewodniczący przypomniał, że sprawa ta przewijała się już w poprzedniej kadencji. Natomiast sąd w swoim wyroku powoływał się na to, że wniosek nie został złożony przez rokiem 2002. Konkluzja sądu jest taka, że w momencie rozstrzygnięcia, sąd nie uznał za obowiązujące, pozwolenia na budowę.

Wiceburmistrz wyraził pogląd, że niezbędne w tej sprawie jest stanowisko kancelarii prawnej, chodzi o to, aby nie wynikły z tego żadne roszczenia do Gminy. Osobiście ma wrażenie, że Burmistrz planuje załatwić sprawę zgodnie z oczekiwaniami zainteresowanych, choć nie uczestniczył w tych uzgodnieniach.

Przybyła radna Beata Kiryluk - stan radnych na posiedzeniu - 12.

Obecna na posiedzeniu pani Marzol wyjaśniła, że są radni, którzy znają i wspierają tę sprawę już od poprzedniej kadencji. Działalność ta prowadzona jest od 1985 i stanowi ona źródło dochodu 2 rodzin i zatrudnienie dla 2 pracowników.

Przewodniczący RM obiecał, że Rada powróci do tematu z chwilą otrzymania opinii prawnej w tym zakresie z kancelarii prawnej.

Przewodniczący zamknął dyskusję.

W związku z przybyciem Pana Łątkowskiego, Przewodniczący zaproponował przesunięcie punktu powrotnie na poz. 5, zmiana porządku został przegłosowana 12 głosami za przyjęciem zmiany.

  1. Koncepcja powołania spółki międzygminnej jako operatora sieci wodno-kanalizacyjnej, planowanej przez ZGWW do realizacji w ramach Funduszu Spójności (z udziałem przedstawiciela firmy Business Expert z Poznania Pana Kazimierza Łątkowskiego).

Obecny na posiedzeniu Pan Kazimierz Łątkowski i pan Krzysztof Dąbrowski zreferowali zagadnienie.

Chodzi o tworzenie beneficjenta majątku wytworzonego przez 3 Gminy, które składają się na Związek. W przypadku naszych Gmin proces decyzyjny trwał dłużej aniżeli miało to miejsce w Związku Gmin Dorzecza Parsęty. Podjęta wcześniej uchwała zadecydowała, że podmiotem będzie Związek Gmin, a majątek wcześniej wytworzony jest majątkiem związku, czyli nas wszystkich, ale ma cechę majątku niepodzielnego, jest to majątek wspólny.

W przyszłości, jeśli Związek spełni swoje zadanie - założona spółka będzie beneficjentem, a mienie wytworzone, stanie się mieniem Związku. Dopiero po 5 latach od wytworzenia majątku, będzie możliwość poczynienia pewnych ruchów. Podjęta uchwała dała możliwość pewnych działań, ale żadna z gmin nie zrobiła ruchu w tym kierunku, aby ją zrealizować, choć związek robił swoje. Dzisiaj jesteśmy w takim momencie, że duże środki europejskie są zarezerwowane dla Polski na lata 2007-2013. W ramach tych środków jest przygotowywanych 300 wniosków, a Gminy są na różnym etapie zaawansowania. Datą krytyczną jest przełom sierpnia i września 2008 r., i jest to jedyny termin, gdyż największa fala środków zostanie przydzielona w tym okresie, dlatego należy je jeszcze wykorzystać.

Co nas, zatem czeka, aby wykorzystać środki? Na moment złożenia wniosku powinna działań u nas spółka operatorska.

Przekształcając zakłady musimy zadbać o to, aby wszystkie 3 zakłady budżetowe świadczyły usługi w sposób ciągły. Na dzisiaj jest jeden zakład budżetowy jednorodny (właśnie w M-jach), w którym wszystkie koszty są kosztami działalności wodociągowo - kanalizacyjnymi. Ustawodawca wprowadził zasadę taryfy tam, gdzie są czyste koszty i pieniądze z działalności wodociągowej muszą tam trafić, a koszty tej działalności muszą być również z tego pokryte.

Należy założyć, że:

- do maja 2008 r. powinniśmy mieć już spółkę;

- w listopadzie Gmina Międzyzdroje winna podjąć uchwałę o przekształceniu ZWIK w jednoosobową spółkę Gminy Międzyzdroje na wartościach księgowych;

- pozostałe 2 gminy podejmują uchwałę o restrukturyzacji swoich zakładów komunalnych z wyłączeniem w nich działalności wodociągowo - kanalizacyjnej,

- następuje wycena majątku, która ujawni nam, jaką ilość udziałów każda Gmina będzie miała w spółce.

Potem 3 gminy ustają zasady. Będą różne taryfy dla każdej Gminy.

Gmina M-je ma być partycypantem 28- milionowego majątku.

Tworzymy spółkę 3 Gmin i właścicielami majątku są 3 gminy, w części oznaczonej proporcjonalnie do wniesionego majątku.

Zaproponowano obsadę władz spółki; Rada Nadzorcza - 4 osoby, wg klucza właściciela majątku, Zarząd jednoosobowy (w projekcie napiszemy 1-3 osobowy, gdyż jest to wygodniejszy zapis). Najskuteczniejszą metodą jest stworzenie spółki trzech gmin i udziały w niej. Siedziba zostanie ustalona przez zarząd spółki.

Należy podjąć również uchwały o włączeniu do spółki zespołu pracowniczego. W kwestii pracowniczej nic się nie zmieni, jeśli chodzi o taryfy będą one wyłączną kompetencją Rady Miejskiej.

Zarządzono przerwę.

Po przerwie ….

Zapytano o zdanie pana Wojtysia , który zapytał o wycenę majątku w poszczególnych gminach, gdyż wiążą się z tym nierozerwalnie udziały. Ponieważ minęło już 5 lat od wytworzenia przedmiotowego majątku przez ZGWW, można przekazać go gminom , a następnie Gmina przekaże do ZWiK.

Pan Łątkowski wyjaśnił , że dzisiaj jest to bezprzedmiotowe, ponieważ rok temu zadecydowano już o majątku. Aby zadysponować majątkiem zgodnie z sugestią Pana Wojtysia, należy rozwiązać Związek, gdyż przedmiotowe 5 lat nie tyczy się tego majątku, chodzi o oddanie majątku operatowi.

Uzupełniająco głos zabrał Krzysztof Dąbrowski - na razie pozostawienie tego majątku w ZGWW jest najrozsądniejszym rozwiązaniem.

--- wyszła radna Teresa Purgal -------

Na pytanie radnego W.Kotwicy odnośnie 5 -letniego okresu użytkowania, jeżeli będziemy chcieli podzielić majątek bez ZGWW, to jakie będą tego skutki.

Odp. Przez 5 lat nie można rozwiązać spółki, dopiero po 5 lat dzielimy majątek z obciążeniami kredytowymi i innymi, dzieląc się majątkiem po równo.

W. Kotwica zapytał, co zrobić, jeżeli będziemy chcieli rozwiązać ZGWW i podzielić majątek pomiędzy gminy, a gminy go wniosą do spółki.

Odp. Jest taka możliwość, wszystkie zaszłości podlegają podziałowi, zgodnie ze statutem, można się podzielić majątkiem, wnieść go do spółki i podzielić się udziałami. Pojawi się jednak część majątku niepodzielnego i z tym trzeba będzie się zmierzyć.

Radny Wolny zapytał o celowość tzw. czwartego członka Rady Nadzorczej i kto będzie go wskazywał (właściciel odpowiedzialny oddając majątek nie może tracić kontroli nad majątkiem, wskazuje go organ wykonawczy Związku.)

Pan Łątkowski wyjaśnił, że Gmina jest zbiorowym właścicielem majątku, ale decyzje zapadają na Zgromadzeniu Związku. Nadzór nad majątkiem ma organ wykonawczy.

Przewodniczący zapytał, czy do spółki Gmina musi przekazywać cały majątek wodno-kanalizacyjny.

Odpowiedzi udzielił Pan Krzysztof Dąbrowski, który stwierdził, że do spółki należy wytypować aporty, które będą zabezpieczały jej zdolność kredytową. Najcenniejsze elementy spółki są wspólne (oczyszczalnie), grunt natomiast jest gminny.

Pan Łątkowski uzupełnił, że na wejściu majątku nie będzie tak dużo, gdyż znacząca cześć majątku będzie poza kapitałem spółki. Pytanie, kto będzie operatorem majątku.

Na pytanie, czy majątek musi być stałym majątkiem, należy odpowiedzieć, że operator powinien mieć w dyspozycji całe mienie, ale z drugiej strony pozostaje kwestia odtwarzania majątku, który nie znalazł się w amortyzacji ( 3 stopniowego odtwarzania ). Wysokość amortyzacji to koszt uzyskania przychodów. Należy ustalić dla nowo wytworzonego majątku niższy stopień amortyzacji, czyli 2,5 choć to jest dosyć dużo.

Na pytanie o zdolność kredytową Pan Dąbrowski wyjaśnił , że ZGWW przygotowuje ten temat na debatę ze Skarbnikami i Burmistrzami Gmin . Chodzi o informację gminną, kto ile podejmuje zobowiązań w kwestii realizacji inwestycji w planach wieloletnich poszczególnych Gmin.

Pan Łątkowski wyjaśnił również zasadę udziałów procentowych oraz prawo głosu w spółce ( pytanie kierownika Jerzego Wojtysia). Wszystko musi być sprowadzone do wspólnego mianownika, wysokość udziałów można w róży sposób rozwiązać, spółka jednak musi być wyceniona. Zasada powinna być taka, że majątek w spółce znajdzie się z poszczególnych Gmin według tej samej wyceny.

Czego się oczekuje od Rady, prośba o usystematyzowanie przekazanych wiadomości dla 3 gmin:

  1. Najpóźniej w XI /2007 podjęcie uchwały co do zmiany dot. zakładów budżetowych ( przekształcenie w jednoosobową spółkę i zapisanie w rejestrze KRS), pozostałe gminy podejmują równobrzmiące uchwały o restrukturyzacji swoich zakładów.

  2. Po podjęciu uchwał przystępujemy do wyceny majątku 3 gmin.

  3. Podjęcie uchwał o przystąpieniu dwóch gmin o do naszej spółki, a naszej o wzięciu gmin do spółki.

  4. Wypracowanie wszystkich sprawa związanych ze spółką ( zapisy w umowie)

  5. Akt notarialny, w którym będzie wniesienie aportu spółki wieloosobowej w spółkę jednoosobową.

Pan Maksymowicz - poprosił o udzielenie głosu, na co Przewodniczący Rady przystał informując jednocześnie o obowiązującej zasadzie prowadzenia konwersacji ( pytania i odpowiedzi, bez prowadzenia debaty i bez komentowania zagadnienia ze względu na ograniczony czas.)

Z czego wynika, że na przekazanie majątku do Gmin trzeba czekać aż trzy lata.

Odp. Zmiana statutu Związku zajmie wiele czasu, a procedura rozwiązania Związku jeszcze przynajmniej rok.

Z uwagi na fakt, że Pan Maksymowicz nie zadał kolejnego pytania, a jedynie ograniczył się do wyrażania swojej opinii na temat przeszłości ZGWW, Przewodniczący po kilkakrotnym, bezskutecznym wezwaniu Pana E.M do zadania pytania, odebrał jemu głos.

W związku z brakiem pytań ze strony radnych i próbą zakłócania posiedzenia komisji przez Pana E.M Przewodniczący zarządził 10 min. przerwę.

Przewodniczący podziękował za udział w posiedzeniu Panom Łątkowskiemu i Dąbrowskiemu, zamykając ten punkt posiedzenia.

Przewodniczący zapowiedział przerwę 10 min.

Po przerwie ………….

  1. Rozpatrzenie bieżącej korespondencji.

Przewodniczący zapoznał radnych z bieżącą korespondencją:

- zmiana delegata do Społecznej Rady Konsultacyjnej przy Wojewodzie - Wojewoda wyraził zgodę, na sesji nastąpi zmiana, zostanie zaproponowany radny Pan Piotr Wójcik.

- wpłynął materiał w sprawie badań wody, z którym każdy radny może się zapoznać.

- pismo „Trans-Sam-Mor” Jan Karapulka, skierowane do Burmistrza, odnośnie dodatkowych kursów do sołectw, sprawa do zapoznania,

- zaproszenie na otwarcie drogi Międzyzdroje - Lubin - II etap, otwarcie i poświęcenie lapidarium, Sekretarz wyjaśnił szczegóły.

- Stowarzyszenie Klub Biznesu zwróciło się o to, aby na kolejnej sesji jego przedstawiciele mogli zaprezentować etap przygotowań do otwarcia szkoły ponad gimnazjalnej.

- po prezentacji koncepcji zagospodarowania promenady wpłynęło wiele głosów w tej sprawie, wypadałoby, aby Rada Miejska zajęła jakieś stanowisko w tej sprawie, wobec bardzo podzielonych zdań.

Radny Adam Jakubowski stoi na stanowisku ogłoszenia konkursu w tym zakresie i wyboru jednej z różnych koncepcji.

- na najbliższym Zgromadzeniu ma zostać postawiony wniosek o zmianę na stanowisku Przewodniczącej ZGWW . Po rozmowie z Panem Wolnym Przewodniczący doszedł do wniosku, że do momentu zmiany statutu nie ma powodu tego robić, ponieważ niczego to nie zmieni, gdyż dot. Przewodnicząca Związku z mniejszym lub większym sukcesem to robi.

STANOWSKO - Rada Miejska w Międzyzdrojach upoważnia swoich delegatów do ZGWW, aby zagłosowali przeciwko zmianie Przewodniczącej ZGWW do momentu zmiany statutu; za przyjęciem 11 radnych.

  1. Zapytania i wolne wnioski.

Wiesław Kotwica zwrócił się z prośbą do Pana Burmistrza o skonsultowanie z Urzędem Morskim możliwości usunięcia rosnących na powstałym w trakcie robienia drogi Międzyzdroje - Wapnica skwerku, rosnących tam krzewów, gdyż teren ten można zagospodarować i wykorzystać.

Wniosek poddany pod głosowanie uzyskał 11 głosów.

Radna Beata Kiryluk zwróciła uwagę na słabą słyszalność posiedzeń Rady Miejskiej podczas transmisji TV kabel.

  1. Zakończenie posiedzenia.

Na tym zakończono wspólne posiedzenie komisji Rady Miejskiej.

Protokółowała:

M.Nurkowska

4


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mirosława Nurkowska

Data wytworzenia:
05 paź 2007

Osoba dodająca informacje

Marta Trojan

Data publikacji:
20 gru 2007, godz. 12:41

Osoba aktualizująca informacje

Marta Trojan

Data aktualizacji:
20 gru 2007, godz. 12:41