Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego w Międzyzdrojach

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół ze wspólnego posiedzenia komisji stałych Rady Miejskiej w dniu 15.05. 2007 r


Protokół Nr 10

ze wspólnego posiedzenia komisji Rady Miejskiej

w dniu 15.05. 2007 r.

  1. Rozpoczęcie posiedzenia i stwierdzenie quorum .

Wspólne posiedzenie komisji otworzył Przewodniczący RM który wyjaśnił , że w związku ze zwolnieniem lekarskim dokona jedynie otwarcia posiedzenia , wyznaczając na prowadzącego Wiceprzewodniczącego Michała Sutyłę , który będzie również prowadził obrady najbliższej sesji RM . Na podstawie listy obecności stwierdził wymagane quorum . Lista obecności stanowi zał. Nr 1 i 2 do protokołu . Spóźnienie zapowiedzieli radni : Beata Kiryluk , Andrzej Kościukiewicz , Wiesław Kotwica , Adam Wróbel . Nieobecny na posiedzeniu będzie Roman Pawłowski z chwilą przekazania prowadzenia komisji .

  1. Przyjęcie porządku obrad .

Porządek posiedzenia wynika z porządku sesji , Przewodniczący zaproponował wprowadzenie zmian zgodnie z załączonym porządkiem do protokołu sesji , po czym poddał pod głosowanie wprowadzone zmiany :

- przyjęcie protokołów z poprzednich , wspólnych komisji Rady Miejskiej ; za przyjęciem opowiedziało się 10 radnych .

- wykreślenie punktu 4 w związku z tym , że sprawozdanie Burmistrz będzie przedstawiał na sesji a w miejsce tego punktu : „rozważenie możliwości przekazania lokalu na ul. Zwycięstwa dla Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych „Radość” ; za przyjęciem głosowało 9 radnych , wstrzymała się 1 osoba .

- Punkt 9 przenieść na poz. 5 ; za przyjęciem 10 radnych .

- na pozycję 10 - projekt uchwały w sprawie zgody na użyczenie nieruchomości .

- w punkcie 17 - informacja delegata ZGWW o pracach Związku . ; za przyjęciem 10 radnych .

- wykreślenie interpelacji ; 10 radnych .

Całość porządku wraz z wprowadzonym zmianami ; za przyjęciem opowiedziało się 10 radnych .

Porządek z naniesionymi zmianami stanowi za. Nr 3 do protokołu .

3.Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Miejskiej (19.04.07r. oraz 3.05.07 r.)

Z protokołami zapoznali się :

- z dnia 22.03.2007 r. : radny Roman Pawłowski , Michał Sutyła , Jan Burzyński nie wnosząc uwag ; za przyjęciem bez odczytywania opowiedziało się 10 radnych .

- z dnia 23.03 i 10.04.2007 r.: radny Michał Sutyła i Roman Pawłowski nie wnosząc uwag ; za przyjęciem bez odczytywania 10 radnych .

- z dnia 16.04.2007 r. : Roman Pawłowski i Teresa Purgal nie wnosząc uwag ; za przyjęciem bez odczytywania opowiedziało się 10 radnych .

Przewodniczący RM Roman Pawłowski przekazał prowadzeni posiedzenia swojemu zastępcy Michałowi Sutyle .

  1. Rozważenie możliwości użyczenia lokalu przy ul. Zwycięstwa 52 dla Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych „Radość” .

------------- doszedł radny Adam Wróbel - stan 11 radnych -----------------------

Odczytano pismo w przedłożonej sprawie , które stanowi zał. Nr 4 .

Głos w tej sprawie zabrał Prezes Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych „Radość”: Pan Mrówczyński , który poinformował , że Stowarzyszenie liczy 70 członków ( na terenie miasta i gminy jest 60 niepełnosprawnych ) , stowarzyszenie działa już 7 lat . Użyczenie lokalu tym osobom pozwoli otworzyć furtkę do ich działalności. Wiąże się to również z możliwością pozyskania środków unijnych o które Stowarzyszenie się stara . Będzie również możliwości zagospodarowania części sprzętu , który otrzymano na rzecz Związku .

Pan Mrówczyński wskazał na lokal przy ul. Zwycięstwa 52 (po byłym ZUS) , pomieszczenia to wg oceny Stowarzyszenia spełnia określone wymogi przy założeniu dokonania drobnych korekt , jednak w szczegółach może to określić wizja lokalna .

WNIOSEK zgłoszony przez Panią Purgal o treści :

Należy przygotować na sesję czerwcową projekt uchwały w sprawie użyczenia budynku przy ul. Zwycięstwa 52 na rzecz Stowarzyszeniu Osób Niepełnosprawnych „Radość” ; za wnioskiem opowiedziało się 11 radnych .

Pani Teresa Purgal wyraziła zadowolenie z powodu ustanowienia siedziby dla Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych , szczególnie , że sama była inicjatorem jego powstania .

Burmistrz nawiązał również do piekarni Pani Wieder na ulicy Norwida , której działalność w wyniku przyjęcia planów zagospodarowania przestrzennego została wykluczona z istniejącego aktualnie miejsca . Burmistrz przypomniał o ustaleniach poprzedniej radny dotyczących wskazania nowej lokalizacji dla istniejącej piekarni . Właśnie teraz jawi się taka możliwość na ulicy Polnej , gdzie „ nie wyszedł przetarg” , który już 3-krotnie miał miejsce , a teraz osoba która go wygrała - rezygnuje z zakupu działki na rzecz piekarni . Problem polega jednak na tym , że w związku z ogromną inwestycją i rozruchem piekarni Pani Wieder , której działalność stwarza miastu 22 miejsc pracy i możliwość rodzimej produkcji - wnosi o bezprzetargowe przejęcie tej działki na 40 lat z możliwością jej wykupienia . Burmistrz będzie wnioskował o wprowadzenie tego punktu do porządku obrad . Jeżeli Rada wyrazi pozytywną opinię , zostanie przygotowany stosowny projekt uchwały .

---------------------- doszedł radny Wiesław Kotwica , stan 12 radnych ------------

Pani Purgal potwierdziła ustalenia poprzedniej Rady , która zajmowała się tym zagadnieniem i zapewniła właścicieli , że zostanie zagwarantowane zastępcze miejsce jako że piekarnia jest bardzo potrzebna w Międzyzdrojach . Potwierdził to również Radny Kazimierz Drzewiecki , omawiając szczegółowo to zagadnienie .

Burmistrz zobowiązał się , że przygotuje szczegółowe rozliczenie ( symulację kosztów i strat w tym zakresie ) zapytany przez radnego Piotra Wójcika o szczegóły .

Działka ma ponad 700 m , a teren ten - wyprzedzając obawy radnych , będzie przystosowany do produkcji poprzez założenie stosownych ekranów od strony istniejącego tam warsztatu samochodowego .

Pan Burmistrz poinformował , że Pani Wieder ma działkę w Przybiernowie i musi się zdecydować , czy wybiera działalność w Przybiernowie czy w Międzyzdrojach .

Pytanie czy idziemy w komercję , czy idziemy na rękę naszym przedsiębiorcą - to jest wybór , którego należy dokonać , gdyż kolejny przetarg na pewno przyniesie określone pieniądze .

WNIOSEK

Przewodniczący posiedzenia zaproponował wprowadzenie do porządku posiedzenia rozważenie projektu uchwały w sprawie zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości na okres przekraczający 3 lata ; za przyjęciem zmiany porządku głosowało 12 radnych .

5.Projekt uchwały w sprawie zawarcia przez Gminę Międzyzdroje Porozumienia Międzygminnego z Gminami : miasto Świnoujście ,oraz miasto i Gmina Wolin w sprawie utworzenia Europejskiego Centrum Różnorodności Biologicznej Wolin - Uznam dal potrzeb prowadzenia wspólnego programu rozwoju turystycznego wysp Wolin - i Uznam oraz całego regionu ujścia Odry , w oparciu o walory różnorodności biologicznej i zasady ekorozwoju .

Powitano Panią Urszulę Jakuczun

Tytułem wstępu głos zabrał Burmistrz informując , że uchwała jest po to przygotowana , aby przedłużyć sezon w Międzyzdrojach .Po ostatnim spotkaniu z panem Śliwińskim przedstawicielem Min. Zdrowia wykazano trudności z jakimi Międzyzdroje musiałyby się zmierzyć w uzyskaniu statusu uzdrowiska , a chodziło o to ,aby uzdrowisko przedłużyło nam sezon . Uchwała ta daje nam możliwość przedłużenia sezonu wprowadzając różne inicjatywy kulturalne na bazie flory jaką posiadamy wokół . Wszystko trzeba jednak podkreślić i oprawić . Udział w przedsięwzięciu deklarują również inne miejscowości . Należy przygotować program pobytowy z różnymi atrakcjami przygotowanymi dla turysty na bazie istniejących ciekawostek i okolicznego bogactwa przyrodniczego . Cały świat odchodzi od leżenia na plaży i dlatego należy przygotować inną ofertę , ofertę zamienną .

------------------------------- doszedł radny Mateusz Bobek , stan 13 radnych ---------------------

Temat rozwinęła Pani Urszula Jakuczun - idea programu została zainicjowana przez Związek Miast i Gmin Morskich z Gdańska . Program ma być czytelnym programem zrównoważonego rozwoju , który Unia Europejska rozwija w oparciu o środki unijne . Chodzi o turystykę z podglądaniem przyrody ożywionej i nieożywionej o łagodnym wykorzystaniu . Jest to turystyka kwalifikowana z możliwością korzystania z niej przez cały rok . Ważna jest logistyka , związek Miast zaproponował to w formie Stowarzyszenia przy współudziale Gmin które będą wspierały , łącznie z przedstawicielami turystyki i mieszkańców . Musimy tak planować przedsięwzięcia , aby rozwój społeczny nie szkodził środowisku , aby środowisko pozostało w stanie nienaruszonym a może i bardziej rozwiniętym . Chodzi o wydłużenie sezonu , uatrakcyjnienie oferty dla turysty .Mamy duże bogactwo , które chcemy pokazać . W tej chwili żyjemy w czasach świadomości można podjąć penetrację terenu , cieszmy się , że WPN udostępnia pewne obszary na zasadzie szlaków turystycznych , ale potrzebne jest szersze partnerstwo na zasadzie Stowarzyszenia , musi upłynąć 1/2 roku , aby biuro mogło zacząć działać , które swoją siedzibę będzie miało w Międzyzdrojach . Na tym etapie będzie zatrudniona 1 osoba w każdej Gminie opłacana przez tą Gminę , a o projekty będzie wnioskowała Gmina , choć wspólnie będą one opracowywane. Odbyło się spotkanie przy udziale Świnoujścia ,Wolina i Dziwnowa .

Ponieważ jednak w Gminie Dziwnów są dopiero wybory , pani Jakuczun zaproponowała , aby poczekać na ukonstytuowanie się władz Dziwnowa , dając im czas na zapoznanie się z tematem . Do zagadnienia powrócimy na sesji czerwcowej .

PYTANIA

- czy przystąpienie do programu powodują jakieś obostrzenia ( pani Jakuczun wyjaśniała , że poza ogólnie obowiązującymi przepisami z pewnym wyczuleniem , nie ma specjalnych ograniczeń )

- co z pomieszczeniem ? ( Odp. pomieszczenie jest już zagwarantowane na ten cel na ul. Książąt Pom. )

- dlaczego projekty unijne opracowuje Gmina a nie stowarzyszenie ? ( bez pośredników szybciej się to dzieje , natomiast nie unikniemy wzajemnej współpracy w tym zakresie .)

- czy nie będzie problemów współpracy z pozostałymi gminami w związku z tym , że różnie się dzieje w pozostałych gminach .(Pewno nie unikniemy , dlatego nie idźmy zbyt daleko w tej wspólnocie , choć pozornie należy tę formą utrzymać )

- mamy do czynienia z bardzo hermetycznym projektem ukierunkowanym na specyficznego turystę , jak to będzie funkcjonowało , aby sprzedać ten produkt turystyczny masowo ( Odp. Temu służą mas media , projekty , prospekty , system komputerowy . Pamiętajmy o tym , że w dni pochmurne takie zainteresowanie się otworzy . Program taki sprawdził się na zachodzie , chociaż oferta jest o wiele bardziej uboga niż u nas )

- produkt turystyczny i atrakcje turystyczna - jak to będzie działało i jaka jest idea połączenia , czy nie będzie to trudne jest sprzedania . ( Odp. Przyroda nieożywiona i atrakcje związane z kredą , historia w tym zakresie , będzie to oparte o elementy , które można skomercjalizować . Spojrzenie na pewien problem , ale nie czysta komercja . Zrobi na tym interes społeczeństwo w sposób pośredni bo będziemy wzbogacali ofertę )

- paragraf 4, punkt 1; w kwestii porozumienia : na czym polega podległość Radzie Miejskiej ( propozycja porozumienia jest wzorowana na Związku Miast i Gmin Morskich , natomiast po wewnętrznej decyzji u nas zmieniono zapis ; będzie zaproponowała 1-osobowa instytucja na zasadzie jednostki budżetowej - wyodrębniona do tych celów . Podległość RM dotyczy ustanawiania zmian , propozycji , dofinansowania )

- paragraf 5 pkt 5 jaka jest idea przedstawicielstwa centrum sterującego , czy potrzebny jest nam przedstawiciel z zewnątrz , który pewnie nie będzie w ogóle przyjeżdżał ( struktura organizacyjna jest tak skonstruowana , aby mieć odpowiednią rangę .

- § 4 pkt. 4 ma wątpliwości co do zapisu „jednostki budżetowe” , czy nie będzie problemów z pozyskiwaniem środków ( jednostka będzie funkcjonowała we wstępnym etapie do nawiązania wszystkich potrzebnych etapów , aby nawiązać kontakty , następnie będzie stowarzyszenie poprzez osoby współpracujące )

- Gminy będą przedstawiały swoje propozycję , co z współfinansowaniem projektów , czy wkłady będą rozliczane procentowo ? ( po 30 tys. Gminy zaplanują w budżecie na zakup sprzętu i programu oraz założenie stowarzyszenia

- § 5 strony porozumienie powinny wpisywać się w programy ponadregionalne ( Gmina tylko za to może odpowiadać , reszta jest na zasadzie dobrej woli )

- punkt b ) „niezwłocznego podejmowania uchwał” , może po prostu „podejmowanie uchwał” ( przyjęto do wiadomości )

- czy istniej szansa na odbudowanie schodów na Kawczą Górę ( idea jest wciąż żywa , ale nie znalazła pomocy finansowej , dzięki temu może być jednak łatwiej )

STANOWISKO

Przewodniczący zamknął dyskusję , sprawa ta wróci na kolejnej sesji w czerwcu .

------- zarządzono 10 min. przerwę w posiedzeniu -------------------------

  1. Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu i zmian w budżecie na rok 2007.

------------------------------ doszli radni B.Kiryluk i A.Kościukiewicz , wyszedł radny Adam Wróbel ; stan 14 osób ---------------------------.

Pani Wanda Konarzewska omówiła proponowane zmiany do budżetu .

Przewodniczący otworzył dyskusję .

Radny Kazimierz Drzewiecki zanegował projekt uchwały , uważa bowiem , że na tym etapie nie powinniśmy dokonywać takich zmian w budżecie , kwota 738 tys. zł jest potrzebna - zdaniem radnego do zbilansowania wydatków .

Burmistrz ; większości tych rzeczy nie wykonamy bez zabezpieczenia , jesteśmy przekonani , że wykonanie będzie dużo wyższe , zatem zwiększamy tylko o pewną kwotę , której nie wydamy jeżeli nie będziemy musieli , jednak należy ją zabezpieczyć . Po stronie dochodów z pewnością można wpisać takie kwoty .

Pani Konarzewska wyjaśniła , że wszystkie zadania są zaplanowane ze sprzedaży majątku , zatem te 9 mln zł. są do odzyskania . Nie wolno podpisać przetargu jeśli nie ma zapewnionych środków w budżecie .

Na pytanie , czy planuje się sprzedaż dziewięciu budynków w jednym roku Burmistrz odpowiedział ,że jest to bardzo logiczne działanie , aby uruchomić inwestycje . W ekonomii dzieją się różne rzeczy należy wykorzystać dobrą koniunkturę .

Radny Drzewiecki zapytał o niezaplanowane kwoty ze sprzedaży - czy nie należy wprowadzić nadwyżki mając konkretną kwotę .

Pani Wanda poinformowała że w ramach wolnych środków wszystko zostało rozdysponowane .

Zdaniem Burmistrza są dwie szkoły ; zachowawcza i realizacyjna , na którąś należy się zdecydować .

WYDATKI proponowanej uchwały zostały omówione kolejne wg poszczególnych pozycji .

Bardziej szczegółowo omówiono sprawę wiaduktu , radny Drzewiecki uważa bowiem, ,że istnieje zagrożenie w sensie estetyki . Może się okazać , że przy natłoku pewnych reklam może zginać główna idea .

Burmistrz wyjaśnił , że pomysł dotyczy witacza i tak to zostanie zrobione , aby idea przedsięwzięcia została zachowana .

100 tys. zł na dokumentację na halę targową na promenadzie ; istnieje obawa , powiedział radny W.Kotwica , że takie skomasowanie usług nie będzie dobrym rozwiązaniem wg oceny handlowców .

Burmistrz nie podzielił powyższych obaw , uważa , że będzie to bardzo atrakcyjne miejsce Jeżeli ktoś nie będzie chciał tam przejść , to nie będzie mógł mieć żadnych roszczeń , co do innego miejsca . Zdaniem Burmistrza najlepiej wybudować halę za własne środki otrzymując konkretne wpływy z dzierżawy ( jeśli środki te znajdziemy w budżecie ,np. kredyt) . Możemy również stworzyć spółkę ze 100 % kapitałem Gminy i podpisywać umowy z imienia i nazwiska na 20 - letnią dzierżawę , biorąc określone środki z góry . Punkty te powinny zostać rozdysponowane pomiędzy handlujących na „Pomeranii” i 50 % miejsc zostanie rozdysponowanych w przetargu .

Radny Michał Sutyła wnioskuje o to , aby pomyśleć o założeniu bezprzewodowego internetu , choć zdaje sobie sprawę z kosztów , można jednak przyszłościowo o tym myśleć przy wsparciu zewnętrznych firm np. telekomunikacyjnych .

Radna Teresa Purgal zapytała o halę sportową , jak do tego doszło , że zadanie to znalazło się w planach inwestycyjnych „opracowanie projektu budowlanego” , skoro nie ma zaplanowanych środków w budżecie . Radna przypomniała ustalenia w tym zakresie , idea była taka , że mieliśmy wprowadzić środki na dokumentację sali przy SP Nr 1, aby wg informacji Pana Witkowskiego otrzymać środki z Urzędu Marszałkowskiego . Tymczasem koszt hali sportowej 8 mln zł. jest chyba nieporozumieniem , ponieważ wcześniej nie było takiego zamysłu . Hala sportowa miała być wybudowana przy Gimnazjum , a nie przy SP Nr 1 .

Insp. Kornela Litra wyjaśniła jak to się stało , występowaliśmy do Marszałka w 2005 r. o dofinansowanie w wys. 3 mln , zostało uwzględnione 900 tys. zł . Wystąpimy ponownie o zwiększenie tej kwoty .

Pan Burmistrz dodał , że chodzi o boisko wielofunkcyjne , wkład 200 tys. zł z Min. Sportu W kolejnym budżecie możemy zrobić halę na dole boiska z gotowych elementów .

Radny M.Flotyński zaproponował rozważenie możliwości ustawienia na plaży koszy na segregację odpadów , co z pewnością pozwoliłoby uporządkować sprawę śmieci na plaży .

Kierownik ZOŚ wyjaśnił , że nie ma takiej możliwości ze względu na utrudnienia związane z wywozem ciężkich śmietników w przypadku np. butelek szklanych .

Radny Jakubowski zwrócił uwagę , że przy Hotelu „ Amber Balic” powstała gastronomia ,w związku z czym kosze na śmieci w tym miejscy są systematycznie zapełniane . Należy sprawdzić czy dzierżawcy posiadają umowę na wywóz śmieci .

Na tym zakończono rozpatrywanie projektu uchwały , za przyjęciem wraz z autopoprawką Pana Burmistrza dot. wykreślenia ilości ławek głosowało 13 radnych . Projekt uchwały została przyjęty jednogłośnie ( głosowało 13 radnych obecnych na sali )

-------------- doszedł radny Kazimierz Drzewiecki , stan 14 radnych -------------------------

W związku z obecnością na posiedzeniu komisji kierownika ZWiK Jerzego Wojtysia, Przewodniczący M.Sutyła poprosił o zabranie głosu , przed zaplanowaną 30 min. przerwą .

Pan Jerzy Wojtyś , który złożył wniosek w sprawie regulacji wynagrodzenia wynikającego z zaleceń pokontrolnych dot. źle naliczonej wysługi lat . Skutki finansowe dla budżetu są zerowe , chodzi jedynie o formalne uporządkowanie sprawy .

Przewodniczący posiedzenia zaproponował zmianę do porządku posiedzenia poprzez włączenie do porządku projektu uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia pracowników ZWiK , za wprowadzeniem jako przedostatniego punktu opowiedziało się 14 radnych .

Po 30 min. przerwie ………… stan rady 11 osób .

  1. Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.

Chodzi o realizację zapisu dot. budynku komunalnego przy ul. C.Skłodowskiaj . Została wybrana najkorzystniejsza , najtańsza forma kredytu .

Radni zaproponowali , aby w paragrafie 1 dopisać „ przy C.Skłodowskiej

STANOWISKO za przyjęciem z autopoprawką ; 11 radnych .

  1. Projekt uchwały w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości pożyczki udzielonej przez Gminę Międzyzdroje Zakładowi Ochrony Środowiska w roku budżetowym 2007.

Zagadnienie referował Burmistrz informując , że ZOŚ zwrócił się o pożyczkę , którą ma odpracować swoimi usługami .

Przy okazji tego tematu głos zabrała Pani Teresa Purgal , która uznała , że najwyższy czas zająć się tym zakładem jako zakładem nieudolnym o przestarzałej formie zarządzania , który nie spełnia oczekiwać dzisiejszego odbiorcy . Wpłynął wniosek z 28 lutego 2007 r. odnośnie przekształcenia zakładu , czy można liczyć na to , że ten „relikt jakości i zarządzania” - jak stwierdziła radna , zostanie w końcu przekształcony .

Pan Burmistrz wyjaśnił , że od nowego roku wszystkie zakłady będą przekształcone w spółki prawa handlowego , co trzeba będzie zagwarantować odpowiednimi zapisami w budżecie , chodzi o nową bazę i dosprzętowienie , a są to niemałe koszty , stoją za tym ludzie , miejsca pracy i finanse . Trzeba będzie wrócić do tematu , spółka utrzyma się na rynku , albo się nie utrzyma ponieważ spółek się nie dofinansowuje .

Radny Jan Burzyński nawiązując do tematu przypomniał , że w byłym MPGK , płace były wysokie, a praca była wykonana . Sposób zarządzania zakładem ( po zmianie kierownictwa ) spowodował , że przynosił już niemałą stratę . Gdzieś leży przyczyna , może za przyczyną głównej księgowej , w każdym razie jest to kwestia umiejętnego zrządzania . Gdyby nawet utworzono spółkę radny nie widzi w tym żadnej szansy wyjścia z kryzysu .

Przewodniczący zamknął dyskusję .

STANOWISKO za przyjęciem projektu uchwały opowiedziało się 13 radnych .

  1. Projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXV/244/04 Rady Miejskiej w Międzyzdrojach z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie wysokości podatku od posiadania psów.

Burmistrz wyjaśnił , że chodzi o pewne uporządkowanie sprawy .

Wątpliwość w tym zakresie wyraził radny Drzewiecki uważając , że podatki obligatoryjnie powinny być ustanawiane co roku .

STANOWISKO za przyjęciem opowiedziało się 13 radnych .

  1. Projekt uchwały w sprawie zgody na użyczenie nieruchomości ( wiadukt)

Temat omówiony przy okazji zmian budżetowych :

WNIOSEK Radni stoją na stanowisku , iż należy podpisać umowę na jak najdłuższy termin , min. 10 lat , aby poczuć się gospodarzem ; za wnioskiem 13 radnych .

STANOWISKO za przyjęciem projektu uchwały opowiedziało się 13 radnych .

  1. Projekt uchwały w sprawie przekazania nieruchomości w użytkowanie (Wapnica - dla MDK).

Sprawa była wcześniej omawiana , jednak w związku z oczekiwaniem na wybory w sołectwach wstrzymano się , dzisiaj sprawa jest już dopracowana , a zakres współpracy omówił Sekretarz Pan Henryk Nogala .

STANOWISKO poddano pod głosowanie projekt uchwały , za przyjęciem opowiedziało się 13 radnych .

  1. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy użytkowania (Wapnica - Wiklina).

STANOWISKO - pozytywnie ; za przyjęciem 13 radnych .

  1. Projekt uchwały w sprawie zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości na okres przekraczający trzy lata (Gryfa Pomorskiego - Gromada).

Tytułem wstępu głos zabrał Pan Burmistrz wyjaśnił , że w projekcie umowy jest trochę wykropkowanych miejsc , które należy wypełnić po uzgodnieniach . „Gromada” na czas budowy chciałaby mieć zróżnicowane stawki dzierżawy ; do 2010 niższe , a po tym czasie wyższe . burmistrz zwrócił się do rady o wypowiedzenie się w tym zakresie.

Głos zabrał Prezes „Gromady” Pan Wiesław Świś omawiając plany inwestycyjne , chodzi o domki fińskie ( apartamentowce ), które zostaną wkomponowane w istniejący drzewostan , co spowoduje pewnego rodzaju utrudnienia . Równolegle w ciągu 3-4 lat „Gromada” przystąpi do remontu pozostałych dwóch obiektów : Boh.Warszawy na obiekt rehabilitacyjny , gdyż istnieje takie zapotrzebowanie , jak również ośrodka przy stadionie „Pod Topolami”. Zamiarem firmy jest komplementarne podejście do zmodernizowania 3 ośrodków , gruntownej modernizacji co zamknie się kwotą 8-10 mln zł , dlatego Gromada zainteresowana jest zróżnicowaniem stawek na okres inwestycji tj. 3 lat , a następnie powróci do stawek obowiązujących .

Zdaniem Radnego Foltyńskiego teren zajmowany przez „Gromadę” jest bardzo rozwojowy - 15 tys. metrów kwadratowych , dlatego nie należy zbywać terenu bezprzetargowo . Dlatego radny stoi stanowczo na stanowisku przetargu z określeniem oferty przetargowej . Zatem nie będzie głosował za projektem uchwały .

Pani Edyta Konarzewska omówiła dotychczasowe opłaty dzierżawy wynoszące 27 gr./ m 2 miesięcznie , była to stawka wyższa od min. i stawka ta była taka sama na przestrzeni całego roku . Zatem łącznie 63 tys. zł. Stawka min. wynosi 62 gr. netto w sezonie , natomiast po sezonie 3 gr. netto .

Zdaniem Kazimierza Drzewieckiego należy teren ten przekazać bezprzetargowo , gdyż zrobiliśmy już jeden wyłom i nie możemy tak różnicować podmiotów , choć jest zwolennikiem utrzymania dotychczasowej stawki .

Pan Prezes poinformował , że „Gromada” ma 40-letnią tradycję działalności w Polsce , jest wiarygodnym podmiotem . W innych miejscowościach na skutek wieloletniej dzierżawy firma miała prawo wieczystego użytkowania , albo zamiany na własność w wyniku wieloletniego użytkowania . Jest to firma z polskim kapitałem - jest już niewiele takich firm, ale mają one niewielkie możliwości wobec obcego kapitału .

Na pytanie skierowane do prezesa , czy „Gromada” przystąpi do przetargu , jeśli będzie taka konieczność odpowiedział , że ośrodki te muszą działać komplementarnie ze względu na uwarunkowania ekonomiczne , zatem najprawdopodobniej nie przystąpi .

Radny Rafał Wolny podziela pogląd Pana Foltyńskiego uważa bowiem , że należy max. wykorzystać mienie Gminy , a zdaniem radnych jest , aby nad tym czuwać .

Zdaniem Beaty Kiryluk mamy podmiot , który znamy , który przez te lata nie naruszył naszej własności . Teorię taką potwierdził Burmistrz , który powiedział , że ta „polskość” jest ważna i dlatego dobrze jest , że firmy są rodzime . Nie należy również zapominać o tym , że ośrodek sportu ma się wzbogacić o basen . Nie wszystko jest oczywiście wprost ekonomiczne , ale ważne są również inne aspekty , które dają nam pewność , że znamy partnera . Stawkę możemy utrzymać , jeżeli radni tak uznają .

Radny Adam Jakubowski - istota jest taka , aby miasto nic nie straciło , domki wymagają zdecydowanej wymiany , jeżeli obniżymy stawkę po to , aby ją później podnieść to zyski utrzymamy na tym samym poziomie .

Radna Teresa Purgal wnosi o to , aby Burmistrz w oparciu o propozycję Rady sam zadysponował w jak najlepiej pojętym interesie Gminy . Wnioskuje o zamkniecie dyskusji .

Na pytanie Radnego Michała Sutyły o ilość miejsc przed i po inwestycji , Prezes „Gromady” odpowiedział , że pozostanie ona na aktualnym poziomie , tj. 225 miejsc , średnia stawka wynosi 20 zł. , a po remoncie cena będzie się kształtowała w granicach 35-40 zł.

Radny Michał Sutyła wyraził zdanie , iż wg przedstawionej dynamiki cen można powiedzieć , że pozostaną one na dotychczasowym poziomie , dlatego proponuje , aby stawki zostały podwyższone po inwestycji do 100 tys. zł. rocznie , natomiast na okres 3 lat trwania inwestycji - obniżone .

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z sugestiami przedstawionymi w dyskusji ; za przyjęciem 11 radnych , przeciwko 1 wstrzymała się 1 osoba .

STANOWISKO komisje opiniują pozytywnie projekt uchwały , za przyjęciem opowiedziało się 13 radnych .

------wyszli z posiedzenia radni : Beata Kiryluk , Andrzej Kościukiewicz ----stan 11 radnych

Zarządzono 5 min. przerwę .

Po przerwie :

  1. Projekt uchwały w sprawie zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości na okres przekraczający trzy lata (korty tenisowe - Aurora).

Zagadnienie referował obecny na posiedzeniu pan Mirosław Tyszkiewicz właściciel Hotelu i restauracji „Aurora” , który omówił plany związane z zagospodarowaniem kortów tenisowych , co do których przewiduje się : uruchomienie zimą lodowiska , budowę domu klubowego z zapleczem socjalnym i gastronomicznym , budowę ściany treningowej z połową kortu ze sztuczną nawierzchnią , jak również zadeklarował udostępnienie bezpłatnie kortów tenisowych dla przeprowadzania zajęć treningowych . Zmiana nawierzchni , nowe ogrodzenie , zadaszenie , widownia od strony promenady . Są to niemały koszty , chodzi o kwotę 1,5 mln zł. zł. Do tej pory Pan Tyszkiewicz miał przedłużaną umowę z roku na rok i pomimo to inwestował w utrzymanie pola duże pieniądze , wszyscy widzą , że miejsce to jest zadbane .

Przewodniczący otworzył dyskusję :

- Radny Wójcik zapytał o budowę domu klubowego z zapleczem gastronomicznym (odp. przy Willi 5 )

- W.Kotwica teren ten nie miał szczęścia jeśli chodzi o zagospodarowanie , choć jest bardzo atrakcyjny i jeden z ostatnich w tak eksponowanym miejscu . Poprzedni przewodniczący Jan Magda uważał , że to Gmina powinna ustanowić warunki i ogłosić na to przetarg , wszak chodzi o 5 mln zł . Prośba o rozwagę .

Stanowisko to podzielił radny Flotyński , na tak atrakcyjny teren powinien być przetarg .

Burmistrz argumentując za umożliwieniem tego terenu dzierżawcy powiedział , że jest to człowiek którego znamy , wiemy co może zrobić , wiemy co przewiduje tam plan zagospodarowania . Istnieje zainteresowanie tym terenem , ale w jakim czasie powstał by efekt rzeczowy , trudno przewidzieć nie znając kontrahenta .

Radny Drzewiecki WNIOSKUJE o 10 - letnią dzierżawą na warunkach wynegocjowanych, gdyż koszty nie są aż tak wysokie jak w przypadku molo , albo Gabinecie Figur Woskowych . Osobiście uważa , że zadaszenie tego miejsca może sprawić , że straci ono na atrakcyjności.

W umowie należałoby zagwarantować jakość , która jest tam wymagana , dodała radna Teresa Purgal .

Pan Tyszkiewicz zapewnił , że jest to sprawa bardziej prestiżowa niż finansowa , a korty kojarzą się z hotelem , dlatego zapewnił , że można liczyć na jakość.

Pan Tyszkiewicz zapytany o zdanie na temat propozycji 10- letniej dzierżawy powiedział , że jeżeli z możliwością przedłużenia to tak , inaczej niekoniecznie się to opłaca . Inwestycja zwraca się po określonym okresie , na pewno nie po 10 latach .

Tzw. krakowskim targiem radni zaproponowali dzierżawę na 15 albo 20 lat . Jednak w związku z koniecznością zaciągnięcia kredytu na ten cel , wersja 20 letnia byłaby korzystniejsza .

Pan Drzewiecki zmienił swój poprzedni wniosek proponując 20 - letnią dzierżawę wobec uwarunkowań bankowo-kredytowych , które wiążą się z inwestycją .

Zdaniem radnego Foltyńskiego - robimy przetargi nawet na niewielką działalność czy plażę, tymczasem 5 tys. metrów oddajemy bezprzetargowo - trudno będzie wytłumaczyć się mieszkańcom z takiej decyzji .

Tłumaczenie jest proste , ze względu na tak dobre położenie , chcemy oddać ten teren osobie wiarygodnej , która należycie zadba o niego - powiedział Pan Burmistrz .

Wobec powyższego Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały z autopoprawką , którą na podstawie wniosku radnego Drzewieckiego zgłosił Burmistrz, odnośnie 20-letniej dzierżawy ; za projektem uchwały głosowało 6 radnych , przeciwko 2 radnych , wstrzymało się od głosu 4 radnych .

  1. Projekt uchwały w sprawie użyczenia nieruchomości (Książąt Pomorskich 27a).

Burmistrz wyjaśnił , że chodzi o nieruchomość , która doczeka się sprzedaży w swoim czasie, a teraz ma być bazą noclegową dla ratowników , na co potrzebna jest zgoda Rady .

Radny Mateusz Bobek omówił warunki mieszkalne tego obiektu .

Radny Wiesław Kotwica - wyraził wątpliwość do czynionych działań , jak to jest możliwe , aby Gmina zabezpieczała noclegi i szkolenia dla ratowników .

Burmistrz wyjaśnił , że jest to wszystko wkalkulowane w koszty , ma to swoją wymierną ekonomię , a Gmina nie będzie musiała pilnować obiektu , gdyż będzie zabezpieczony .

Wyszkolenie lokalnych ratowników może spowodować , że nie będziemy musieli liczyć na osoby przyjezdne .

Plaża jest naszym produktem turystycznym , dlatego ważne jest , aby uporządkować te sprawy w sposób perfekcyjny . Tymczasem nie został opracowany żaden program działalności na plaży . Przygotowania do sezonu powinien być rozpoczynany już w listopadzie roku poprzedniego , tymczasem tak nie jest .

Burmistrz wyjaśnił , że dzierżawiliśmy punkty na 3 lata , ZOŚ wymaga dosprzętownia, pozostaje sprawa ochrony i bezpieczeństwa . Firma WOPR posiada pełne uprawnienia i nie ma powodu , aby wątpić w ich profesjonalną działalność . Na pewno firma , którą wyłonimy jesienią tego roku na dłuższy okres , pozwoli nam zagwarantować pełną specyfikację przetargową z wszelkimi zapisami satysfakcjonującymi nas.

Radny Drzewiecki WNIOSKUJE o zagwarantowanie w umowie , aby ZOŚ nie przeprowadzał przetargu i żeby nie podpisywał umowy . Umowa powinna być zawarta z Urzędem a nie z ZOŚ i przez Urząd podpisana .

Zamknięto dyskusję , Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały ; za przyjęcie opowiedziało się 12 radnych .

  1. Projekt uchwały w sprawie nadania nazwy Morskie Skarby dla Przedszkola Miejskiego Nr 1 w Międzyzdrojach.

Pani Kierownik Przedszkola zabrała głos w sprawie nadania nazwy .

Zamknięto dyskusję .

STANOWISKO

Za przyjęcie projektu uchwały opowiedziało się 12 radnych

  1. Informacja delegatów Związku Gmin wyspy Wolin .( P.Drzewiecki , R.Wolny , M.Flotyński. )

W związku z artykułami w Kurierze Szczecińskim odnośnie spraw dot. absolutorium prośba o wyjaśnienie całokształtu spraw jakie miały miejsce .

Rafał Wolny zabierając głos wyjaśnił , że mieszkańcy mają bardzo małą informację na temat ZGWW a Związek widziany jest przez pryzmat spraw wodno-ściekowych . Osobiście sugerował Przewodniczącej , aby zareagowała na artykuły , które się pojawiły .

Omówił zadania do których Związek dąży i miliony złotych do pozyskania .

Osobiście chciałby spotkać się w ramach wspólnego posiedzenia komisji , aby porozmawiać o wspólnych sprawach Związku .

W czwartek Pan Drzewiecki został nowym Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej .

Trudno znaleźć jakieś porozumienie z delegatami .

Umowa z Funduszem Spójności będzie podpisana w maju-czerwcu .

W ościennych gminach nie ma jeszcze statutu ponieważ radcy nie ustosunkowali się do uwag.

Pan Burmistrz poinformował , dzieląc się niejako swoim niepokojem ,że w ramach środków z pomocy technicznej musi być wpis do KRS celem powołania spółki . Istnieje możliwość bez zarządu powołać taką spółkę , wystarczy w obecności notariusza podpisać , jeśli zaistnieją nadzwyczajne okoliczności . Zatem w myśl przepisów pani Halicka jest w stanie sama powołać spółkę .

Wiesław Kotwica uważa , że jest to spór nierozwiązywalny , gdyż ZGWW ma wszystkich i wszystko za nic , działa bez jakichkolwiek zasad . Skończyły się pieniądze z Unii i nie ma żadnej komunikacji między ZGWW a UM choć tyle rzeczy jest niedokończonych . Majątek wybudowany powinien przejść do Gminy , tymczasem sprawa stoi w miejscu . Działalność Związku jest kompromitacją , zakończył swoją wypowiedź radny .

Związek stoi przed dużym projektem , szansą dla Międzyzdrojów - dodał Rafał Wolny Słowa wypowiedziane przez radnego Kotwicę są krzywdzące , gdyż istnieją również dobre rzeczy , które należy wyartykułować . Należy szukać porozumienia - szczególnie , że woda jest potrzebna , a wodę ma Wolin . Nie rujnując budujmy .

Burmistrz wyraził swoje zaniepokojenie odnośnie działalności Związku , zastanawia się bowiem , co się tam dzieje poza Walnym Zgromadzeniem czy Zarządem , wszak tygodnie mijają .

Pan Drzewiecki wyjaśnił - uspakajając Burmistrza , że spółka może powstać tylko wówczas jeśli spłyną środki , nie ma innej możliwości - bez pieniędzy nie ma potrzeby jej powołania . Kierunek jest taki , że uchwała jest wystarczającym dokumentem , aby środki wpłynęły . Nie wierzy , że Pani Halicka będzie szefową spółki . Są w tym wszystkim niestety bardzo osobiste działania . Powołano Komisję Rewizyjną z Panią Gamrat jako Przewodniczącą . Jednak pani Gamrat utrudniała zwołanie komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium . 26.04 odbyło się posiedzenie tzw. zespołu kontrolującego , które otworzył Pan Drzewiecki , ale niestety pani Gamrat nie pojawiła się do końca posiedzenia , dlatego też posiedzenie odbywało się w 2-osobowym składzie , dlatego kolejne posiedzenie ustalono na dzień 30.04 . Pojawiły się komentarze, że posiedzenie odbyło się nielegalnie itp. Padł wniosek o odwołanie Pani Gamrat wobec utrudnienia tych spotkań . Powołano do komisji Pana Jansona i pana Pawłowskiego , a na przewodniczącego wybrano pana Drzewieckiego , wszystko odbyło się po konsultacjach z RIO . Wypracowano wnioski , które zostaną przedstawione . Zarzut Pana Maksymowicza dot. tego , że zespół nieprawnie podjął uchwałę o absolutorium jest nieprawdziwy .

Radny Wiesław Kotwica podtrzymał swoja uwagę , że było w tym nieprawne działanie komisji , brakowało quorum , zatem uważa , że dokumenty nie powinny być rozpatrywane .

Zadłużenie Związku wynosi 1.460 640 zł .Dochody ZGWW to składki członkowskie .

Natomiast to , że prasa pisze …. Pan Jasiewicz kieruje sprawę nt. inwestycji do prokuratury , a pani Gamrat skierowała sprawę do NIK , zatem są to wewnętrzne rozgrywki . Należy czekać na to czy umowa zostanie podpisana , mając nadzieję , że Narodowy Fundusz nie weźmie tych donosów na serio .

Radny Michał Sutyła - prośba o przekazanie informacji na kolejnym spotkaniu rady .

Na tym zamknięto dyskusję nad punktem porządku .

  1. Projekt uchwały w sprawie zgody na odstąpienia od obowiązku przetargowego zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości na okres przekraczający 3 lata.

Przedłożono projekt uchwały wraz z przedłożonymi stawkami . Stawki dla tego rodzaju działalności są wysokie za VII,VIII : 15.30/m2, 2.65/m2 za pozostałe miejsca , zatem łącznie roczna stawka dzierżawy wyjdzie 40,541 zł. netto za działkę 710 m .

Burmistrz zaproponował , że omówi tę sprawę z zainteresowanymi , jeżeli właścicielki zaakceptują stawki to zostanie to wprowadzone do porządku z jednoczesną sugestią radnych że działka będzie przekazana na okres 30 lat .

W obliczu zaproponowanych stawek należy rozważyć stawki dla „Gromady” - zasugerowała radna Teresa Purgal , nie należy schodzić ani grosza niżej .

Stanowisko - przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały z autopoprawką wprowadzona przez pana Burmistrza , że dotyczy to okresu 30 letniego; za przyjęciem projektu uchwały opowiedziało się 8 radnych , wstrzymała się 1 osoba ( stan radnych 9 osób )

  1. Projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników Zakładu Wodociągów i kanalizacji w Międzyzdrojach .

Burmistrz wyjaśnił , że chodzi o zrekompensowanie utracenia wysługi lat zwiększeniem wynagrodzenia zasadniczego .

Wg radnego Drzewieckiego sankcjonujemy coś co zostało źle zrobione , jak się ma do tego kontola ?

Nie można ludziom odebrać wynagrodzenia - pow. Burmistrz .

Radna Teresa Purgal wyraziła wątpliwości odnośnie wyliczenia , szkoda , że nie ma przedłożonej symulacji stawek ( bez nazwisk) , brakuje również opinii prawnej na projekcie uchwały.

Odp. Wynika to z prostego przeliczenia , wchodzimy na te sama wartości , które pracownicy otrzymują , w przeciwnym razie musimy wypowiedzieć warunki pracy i płacy .

Na sesje zostanie przygotowania szczegółowa informacja oraz opinia prawna .

STANOWSKO - przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały , za przyjęciem opowiedziało się 9 radnych , wstrzymała się 1 osoba ( 10 radnych obecnych )

  1. Wolne wnioski i zapytania .

Przewodniczący omówił korespondencję , która wpłynęła do biura rady miejskiej :

- pismo RIO w sprawie nieprawidłowości na temat uchwał VIII/62/07 w sprawie zmiany do uchwały targowej .

- odczytano pismo uczniów Gimnazjum ; zaproponowano składkę w ramach diet radnego na rzecz klasy I D Gimnazjum w celu dofinansowania wycieczki klasowej . Ustalono , zgodnie z propozycją radnej Teresy Purgal kwotę 20 zł.

  1. Zakończenie obrad .

Na tym zakończono powiedzenie .

Protokółowała :

M.Nurkowska

5


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Redaktor Marta Trojan

Data wytworzenia:
13 cze 2007

Osoba dodająca informacje

Marta Trojan

Data publikacji:
13 cze 2007, godz. 14:21

Osoba aktualizująca informacje

Marta Trojan

Data aktualizacji:
13 cze 2007, godz. 14:23